Fotoblog.hu

Alig vesznek fényképezőgépet az emberek! Mindenki mobillal fotózik már!

Már a múlt héten szerettem volna ezt a kis bejegyzést megírni, amiben a világ és a hazai fényképezőgép eladásokat nézem meg, elemezve a számokat. A nemzetközi adatok szerencsére a CIPA (a fototechnikai cégek közös szervezete) jóvoltából rendelkezésre állnak, idehaza azonban sokkal problémásabb az adatgyűjtés. Egyedül a GFK piackutató foglalkozik szakágara lebontva éves eladási számokkal, volumenekkel, de kutatásaik nem publikusak. Felkerestem őket, hogy szolgáljanak adatokkal a Fotoblog.hu számára, de amíg nem érkeznek meg a pontos hazai számok, addig érdemes a Petapixel által is megdöbbenéssel közölt diagramot megnézni, hogy milyen nagyon visszaestek a fényképezőgép eladások és ezzel szemben mennyire megugrottak a kamerás okostelefonok értékesítési számai. Ha 100%-nak tekintjük a 2016-os eladásokat, akkor kijelenthető, hogy 98,4% a kamerás okostelefonok, csak 0,8% volt kompaktok aránya, 0,5% DSLR-eké, és csupán 0,2% a MILC-eké.

A CIPA adatiból kiderül, hogy tavaly összesen 23 853 572 fényképezőgépet szállítottak le a gyártók a kereskedőknek, amiből a kompaktok száma 12 440 850 volt, a tükörreflexesek szám 8 275 003 leszállított darab, míg a tükör nélküli cserélhető objektíves masinák száma csak 3 137 719 volt. Ebből is látszik, hogy alaposan visszaesett a fényképezőgép-iparág forgalma. A jövőben valószínűleg a Samsung példájából kiindulva, aki teljesen kivonult a fotótechnikai piacról több gyártó is feladja a felesleges harcot és az erősebb üzletágaikra összpontosítanak, vagy szorosabb lesz a kooperáció a cégek közt, ha talpon akarják tartani ezt a szegmensüket. De ott a Sony példája is, aki az Applenek a Samsungon át egészen a Huaweiig gyárt a telefonjaikba képérzékelőket, kameramodulokat. Ez egy jó példa a túlélésre!
Érdekes megnézni, hogy a MILC-ek is! Szinte alig-alig fogynak, pedig hatalmas nagy a felbuzdulás a fotóstársadalomban irántuk. Jól látszik ez inkább egy lufi csak, nem véletlenül nem akar sem a Pentax, sem a Canon, sem a Nikon több energiát belefektetni, hiszen a hagyományos tükrösök fejlesztése is horribilis költségekbe kerül és egyre kevesebben veszik őket.

A hazai piac hatványozottan rosszabb állásáról a későbbiekben tervezek egy részletes adatokkal megtűzdelt bejegyzést írni!

A lényeg, a statisztika (tartalmazza 1933-tól az eladásokat, amiket 1000-el kell beszorozni!)