Fotoblog.hu

Az élesség bajnoka: Irix 15 mm f/2,4 Firefly – TESZT

A profi fotósok kegyeiért küzd a dél-koreai Irix! Már csak azért is jelenthető ki ez a mondat teljes magabiztossággal, mert ha feltesszük a kérdést magunknak, hogy ha hanyatlik a fényképezőgépipar, egyre kevesebb gépet értékesítenek, akkor miért is száll be valaki erre a területre gyártókánt? A válasz végül is egyszerű: a Irix okosan gondolkodva nem kamerák gyártására adta a fejét, hanem minőségi optikákat készít. Ezeket a lencséket a legelterjedtebb full frame-es tükörreflexes vázakhoz gyártja, amit pedig döntően profi fotósok használnak, akiknek nagyon fontos a jó minőség! Szóval olyan helyen akar magának utat törni, ahol van lehetőség a piacszerzésre. De ehhez nem elég a “csak jó minőség”, ide professzionális minőség kell! Jelenlegi portfóliója még két manuális lencséből áll, egy 15 mm-esből és egy 11 mm-esből. Úgy, hogy Firefly és Blackstone néven némileg eltérő megjelenéssel és kivitelezéssel hozzák őket forgalomba. Én most a 15 mm-e Firefly-t próbáltam ki az AdvesPhoto jóvoltából. Vajon megüti a kívánt profi szintet?

A technika…

Aki fogott már a kezébe régi manuális objektívet az tudja, hogy kezelésük kissé nehézkes, azért bőven érződik rajtuk, (még ha klasszikusan szépek is) hogy nem mai gyors és szuper nagyfelbontású fotózáshoz tervezték őket. Az Irix lencséin a neutrínó bevonat van, mely a kromatikus aberrációt, szellemképességet, becsillanásokat hivatott csökkenteni – ebből fakadón akár 50 megapixelnél nagyobb felbontású képérzékelővel rendelkező fényképezőgépre is bátran ráhelyezhető.

Irix_15mm_optical_construction_black

A komplex optikai rendszere 15 tagból áll 11 csoportban, három lencsetag magas törésmutatóval rendelkezik (csökkenti a térgörbületet, a szférikus torzítást, könnyebb és vékonyabb is) két másik lencsetag pedig extra-alacsony szórású üvegből készült (színeltérés minimálisra csökkentése a feladata, helyesebb színvisszaadású) emellett két aszférikus tagot is tartalmaz (aszférikus lencsetagok megszüntetik a különféle torzításokat még a legszélesebb rekesz használata esetén is).

Irix_Weather_Sealing

Ami nagy öröm lehet a modern technika mellett, hogy kifejezetten időjárásálló, így fagynak, esőnek, hőségnek is ellenáll az objektív, hiszen magnézium ötvözet házat kapott.

Irix_Blackstone_Durable_Magnesium-alloy_Housing

Az ízig-vérig modern optikára nem csak előre tehetünk szűrőt, hanem hátra is, mégpedig zselatin szűrőt.

Irix_front_filter_thread_95mm2

Irix_15mm_Gelatin_Filter_Slot2

Ahogy írtam a bevezetőben: két változatban kínálja a gyártó, az egyik a Bleckstone (fekete kő), a másik a Firefly (szentjánosbogár) nevet viseli. Fő különbség inkább csak a megjelenésben van, a képminőségben nincs eltérés a két optika közt!

Használat közben

Vajon milyen lehet használat közben? Mivel full frame-es gépekre tervezték, így én a Canon 6D-men próbáltam ki. APS-C szenzoros vázakon a 15 mm már 24 mm-nek felel meg, ami azért már korántsem olyan nagy látószög. Ezért ezt az objektívet azoknak javaslom, akik full frame-es vázakkal rendelkeznek. Már csak amiatt is, mert a manuális élességállítása révén az APS-C-s vázak kisebb méretű keresőjében meglehetősen nehéz jól belőni a helyes fókuszt. 

A fogása kifejezetten klassz! Nagyon megszerettem benne, hogy egy méretes “pöcök” segítségével tudtam élességet állítani és az is elnyerte a szimpátiám, hogy végtelen állásban egy kifinomult kattanás jelezte, hogy elértem ezt a pontot. További segítség, hogy rögzíthetjük is a fókuszt.

Alapból jár hozzá egy napellenző, szóval ezt nem kell külön megvásárolnunk hozzá. Az optika frontja nem sérülékeny, nem lóg ki túlzottan a síkból, így nyugodtan levehetjük a napellenzőt, ha éppen úgy tartja kedvünk!

Képminőség

Élesség

Mindenki erre kíváncsi első sorban – teljes joggal! Nézzük csak! Hát alaposan meglepődtem, hiszen már a legtágabb rekesznél is borotvaéles képet ad! Nem szoktam ehhez hozzá, maximum csak a Canon L-es széria objektíveinél láttam ilyen szép és mindenféle szellemképtől, elmosódástól mentes vonalvezetést, sőt a képszéleknél is pompás a minőség: (kattintásra megszemlélhető a 100%-os nagyítás) 

F/8-nál még fokozódik a szinte fokozhatatlan! Annyival kiegészíteném: nulla a kromatikus aberráció mértéke! Tényleg nincs sehol, amin azért meglepődtem megint csak, hiszen jópárszor kapok tesztkészülékekhez olyan optikákat, amik rendesen színi hibásak. Az Irix remekel most is:

F/16-nál még bőven éles mind a közepénél és a szélénél is (színi hiba sincs):

Viszont f/22-nél – mint ahogyan az minden objektívnél tapasztalható – már “visszalágyul” a vonalélesség:

A nagy felbontású képek, eredeti Raw kiterjesztésen is letölthetők, ha ide kattintasz!

Mennyi?

Ugyan f/2,4-es rekeszűnek hirdeti az Irix ezt a lencsét, de mind a fényképezőgép státuszkijelzője és mind a Camera Raw is  azt mutatja, hogy f/2,5. A képek megszemlélésére használt IrfanView a pontos értéket f/2,48-et jelez:

Peremsötétedés

Maradjunk ennél a rekeszértéknél! F/2,5 körüli blendénél megállapítható, hogy a vignettálás jelen van, ami akkor jelenthet kellemetlenséget, ha valaki JPG-ben fotóz és kicsit túlexponálja a felvételt, onnan nem igazán hozható helyre, de Raw-ból szépen korrigálható a kis túlexpózás:

A fenti képen látható, hogy szinte kiégett a közepe, míg a szélei nagyjából helyesen exponáltak. Az alábbi fotópáron is ezt tudom bemutatni, de egyúttal szeretném nyomatékosítani: ez Raw-ban korrigálható! (A Camera Raw jelenleg legfrisebb 9.10-es verziója még nem tudja értelmezni az Irix objektívek profilját, nincs automatikus korrekciónk még. Ezt magunknak kell kiszinteznünk.)

Mindenesetre azért bemutatom, hogy természetes körülmények között milyen mértékű is a peremsötétedés:

Rekesz: f/22, záridő: 1/40sec, érzékenység: ISO-50, gyújtótáv: 15mm.
Rekesz: f/16, záridő: 1/80sec, érzékenység: ISO-50, gyújtótáv: 15mm.
Rekesz: f/11, záridő: 1/160sec, érzékenység: ISO-50, gyújtótáv: 15mm.
Rekesz: f/8, záridő: 1/320sec, érzékenység: ISO-50, gyújtótáv: 15mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/640sec, érzékenység: ISO-50, gyújtótáv: 15mm.
Rekesz: f/4, záridő: 1/1250sec, érzékenység: ISO-50, gyújtótáv: 15mm.
Rekesz: f/2.5, záridő: 1/3200sec, érzékenység: ISO-50, gyújtótáv: 15mm.

Aberrált-e?

Ahogy az élesség taglalásakor is említettem: nincs kromatikus aberráció semmilyen blendeállásnál. Mutatok erre egy ragyogó példát, ahol szinte “kötelezően” meg kellene jelennie a színi hibának , de semmi, sehol semmi:

IMG_5111

Becsillanások

Becsillanás jelen van, de csak akkor, mikor a Nappal szemben fényképezünk. Tág rekesznél nem is jelenik meg annyira, inkább szűk nyílásnál találkozhatunk a jelenséggel, amit nem mondanék zavarónak, inkább érdekesnek titulálnék (szép kiegészítője is lehet egy fotónak!). Persze a becsillanás mértéke csökkenthető, ha elmozgatjuk kissé az optikát, tehát jelenléte függ a szögtől is. Ezeknél a képeknél kötelező szót ejteni az erős fényforrásoknál látható torzításokról is. F/2,4-es rekesznél kisebb csóvák jelenhetnek meg jobb és baloldalt, mint ahogy ez a lenti képen is látszik, viszont az esti fotókon nincs ilyen jelenség. Rekeszelve nagyon szép, szabályos alakú a csillogás.

IMG_5091

IMG_5095

IMG_5217

IMG_5241

IMG_5468

IMG_5017

IMG_5452

Nem dől be

Az Irix azt hirdeti magáról, hogy olyan nagylátószögű objektíveket készít, amik szinte torzításmentesen adják vissza a látottakat. Most nem arra kell gondolni, hogy olyan képet készít, mint egy tilt-shift obi, hanem arra, hogy se hordó-, se párnatorzítás nincs. A függőleges vonalak szép egyenesek, mint ahogyan ennél a fotónál is látszik:

IMG_5292_1

Bokeh

Bármilyen furcsa, de egy ilyen nagylátószögű lencsénél is beszélhetünk bokeh-ról és háttérelmosásról, ha közeli objektumot fotózunk! Ami könnyűszerrel lehetséges is, mivel 20 cm a közelpontja.

IMG_5212

IMG_5163

IMG_5266

IMG_5430

Összegzés

Valahogy a szerelemben szokott így lenni, hogy első látásra… Az Irix első látásra már rögtön elnyeri a szimpátiát, kezdve a piszok jó összeszerelési minőségével, a remek anyagválasztásával és professzionális képminőségével. 

Nagyon tetszett benne, hogy már a legtágabb rekeszen is brillírozik, a blendét szűkítve pedig még tovább élesedik az amúgy is nagyon éles vonalvezetés. Az, hogy kromatikus aberrációról nem beszélhetünk sem a széleken, sem pedig nagy rekesznyílásnál az eltérő dinamikájú helyeken, olyannyira meglepetés volt, hogy  kimerem mondani: versenyben van az Irix 15 mm f/2,4-ese a Canon hasonló gyújtótávú, L-es szériába tartozó optikáival!

Ajánlom azoknak a kollégáknak, akik már kellő rutinnal rendelkeznek és nem okoz nekik fejtörést, ha manuálisan kell egy objektívet beállítani. Különösen nagy hasznát lehet venni épület-, város- és rendezvényfotózáskor, már csak azért is, mivel nagy fényereje miatt esti felvételeknél kevesebb ISO-t kell beállítanunk és ha kellően közel a témánk, még szép háttérelmosást is kapunk!

Talán egy dolog volt, ami nem az, hogy nem tetszett, de inkább furcsa volt, mégpedig, hogy az ígért f/2,4 helyett “csak” f/2,5-ös volt a legtágabb rekesz. Na, de ennyi baj legyen, ennél sokkal lényegesebb az, hogy kiváló minőségű az Irix 15 mm-es objektíve, amit az AdvesPhoto adott kölcsön tesztelésre!

Az igazi meglepetés pedig a végén jön! Mert mindenki arra számít, hogy egy ilyen nagylátószögű lencse biztos, hogy durván túl van árazva! Nagyon nem! Ugyanis 164 990 Ft-ba kerül ez Firefly változat