Fotoblog.hu

Magasra emelte a lécet ezzel a géppel a Canon: 5D Mark IV teszt

Nem lehet könnyű helyzetben az a profi fotós, aki gépvásárláson töri a fejét, hiszen túl sok lehetősége nincs választani az objektívpark kompatibilitása miatt más márkák közül. És, ha egyszer elkezdett egy típussal dolgozni, “illik” vagy jobbat vagy annak az utódát megvenni. Szóval akárhogy is nézzük kötve van a keze! A profi fotósok nagy kedvence az 5D széria. Így adja magát, hogy bizony a Mark III után a Mark IV-et kell megvásárolni. Azonban az ára a III jelenlegi árához képest (890 000 ft átlagosan) majdnem 300 000 ft-al drágább, 1 179 900 ft felett van már! A nagy kérdés az, hogy megéri-e ez a többlet! A cikkből természetesen kiderül! 

Mi az ami jobb? Nézzük tényszerűen!

22, 3 megapixel helyett 30, 4 megapixeles. Az ISO ugyanaddig terjeszthető ki. Videóban és élőképes fókuszálásnál már a Dual Pixel technológia segít, nem a kontrasztalapú. Az AF pontok száma megegyezik, de most már nagyobb területet fed le. 4K-ban képes videózni (igaz sajnos csak a képet megvágva!), WI-FI és GPS is került bele. A hátsó LCD érintős lett, felbontása nőtt, de mérete nem változott és nem lett kihajthatós. 6 helyett 7 képet lőhetünk vele 1 másodperc alatt.

Említettem, hogy nőtt a képméret, ez feltételezi a fájlok méretének növekedését is, ami igaz is, de szerencsére a képek mentésekor egy combosabb memóriakártyával ez nem volt gond. 16GB-os, egy 90 és egy 60 mb/s, class 10-es, UHS 3-as SD-vel próbáltam ki és egy másodpercre sem hagyott cserben, mindvégig üzemképes volt. Mindezt csak azért emelem így ki, mert pl. a Sony a7RII kifejezetten belassult a fényképek mentésekor.

Specifikáció

Objektív rögzítése Bajonettzár EF (EF-S/EF-M objektívek kivételével)
Fókusztávolság Az objektív fókusztávolságának 1,0-szeresének megfelelő
Képérzékelő 36×24 mm-es CMOS-képérzékelő
Képméretarány 3:2
Proceszor DIGIC 6+
Fókuszálás Másodlagos TTL képformálásos fáziskülönbség-érzékelés speciális AF-érzékelővel
AF-működés One Shot
AI Focus
AI Servo AF
AF-pont választása Automatikus választás: Mind a 61 AF-pont (az EOS iTR AF-beállítások alapján)
Kézi választás: Egypontos AF (61, 15, 9 kiválasztható pont vagy csak kereszt típusú pontok választhatók ki)
Kézi választás: Egypontos szpot-AF
Kézi választás: AF-pontok bővítése 4 ponttal (fel, le, balra, jobbra)
Kézi választás: AF-pontok bővítése 8 segédponttal
Kézi választás: AF-zóna (az összes AF-pont felosztása 9 fókuszzónába)
Kézi választás: Nagy AF-zóna (az összes AF-pont felosztása 3 fókuszzónába)
Az AF-pontok a függőleges és a vízszintes képrögzítéshez külön-külön is kiválaszthatók
AF-finombeállítás Manuális: +/- 20 lépéses beállítás (nagy látószögű és teleobjektív beállítás a zoomobjektívekhez)
Az összes objektív azonos mértékű beállítása
Akár 40 objektív egyenként történő beállítása
Módosított beállítások mentése az adott objektívhez sorozatszám alapján
Fénymérési módok Kb. 150 000 pixeles RGB+IR fénym-érz., 252 zónás méréssel. EOS intelligens célpontelemző rendszer
Kiértékelő fénymérés (bármely AF-ponthoz csatolható)
Részleges fénymérés (kb. a kereső területének kb. 6,1%-án, középen)
Szpot fénymérés: kp-i szpot fénymérés (kb. a kereső területének 1,3%-án, középen)
AF-ponthoz csatolt szpot fénymérés nincs
Középre súlyozott átlagoló fénymérés
ISO-érzékenység Automata (100-32000) (1/3 vagy egész lépésekben)
ISO-érzékenység L: 50, H1: 51200 és H2: 102400-ig bővíthető
Zársebesség 30–1/8000 mp (1/2 vagy 1/3 lépésenként), Bulb (Teljes záridőtartomány. A beállítható tartomány a fényképezési módtól függ)
Felvételi módok Egy kép, gyors sorozatfelvétel, lassú sorozatfelvétel, csendes egyes, Csendes sorozatfelvétel, önkioldó (2 mp+távoli, 10 mp+távoli)
Záridő 1/8000–30 mp, 1/3, 1/2 vagy 1 Fé lépésközökkel, hosszú expozíció, időzített, X250
Vakuszinkron sebessége X = 1/250 mp; 1/250 mp vagy hosszabb záridővel tud szinkronizálni
Mérési mód Mátrix: 3D színes mátrixmérés III (G, E és D típusú objektívek használatakor); színes mátrixmérés III (egyéb CPU-objektívek használatakor); színes mátrixmérés nem-CPU objektíveknél abban az esetben, ha a felhasználó megadja az objektív adatait Középre súlyozott: 75%-os súlyt kap a kép középpontjában lévő 8 mm átmérőjű kör. A kör átmérője 6, 10 vagy 13 mm-re változtatható, vagy a mérés a teljes kép átlaga alapján történik (nem-CPU objektív használata esetén 8 mm-es kört használ a gép); pont: 3,5 mm átmérőjű körben (a képkocka kb. 2,5%-a) mér az aktív élességpont körül (nem-CPU objektív használata esetén a középső élességpont körül); Csúcsfényre súlyozott: G, E és D objektívvel használható
Vakuvezérlés TTL: TTL vakuvezérlés kb. 180 000 képpontos RGB-érzékelő segítségével; digitális SLR-fényképezőgéppel működő i-TTL kiegyenlített derítővakuzás mátrixmérés, középre súlyozott mérés és csúcsfényre súlyozott mérés esetén, illetve digitális SLR-fényképezőgéppel működő általános i-TTL kiegyenlített vakuzás célpontfénymérés esetén
Sorozatfelvétel Kb. 7 kép/mp teljes AF/AE-követéssel; a sebesség korlátlan mennyiségű JPEG-fájlig, vagy 21 RAW-képig tartható
4,3 kép/mp Élő nézet módban + AF-követés
Állókép típusa JPEG: 3 tömörítési opció
RAW: RAW, M-RAW, S-RAW és Dual Pixel RAW (14 bit, Canon eredeti RAW 2. ver.)
Megfelel az Exif 2.30 és a Design rule for Camera File system 2.0 előírásainak
Megfelel a Digital Print Order Format [DPOF] 1.1 előírásainak
RAW + JPEG egyidejű rögzítéseVan, a RAW + JPEG bármilyen kombinációja lehetséges, külön formátum, külön kártyákra is a Dual Pixel RAW és JPEG isJPEG:
3:2 arány (L) 6720×4480, (M1) 4464×2976, (S1) 3360×2240 , (S2) 1696×1280 , (S3) 640×480
4:3 ratio (L) 5952×4480, (M1) 3968×2976, (S1) 2976×2240 , (S2) 1920×1280 , (S3) 720×480
16:9 ratio (L) 6720×3776, (M1) 4464×2512, (S1) 3360×1888 , (S2) 1920×1080 , (S3) 720×408
1:1 ratio (L) 4480×4480, (M1) 2976×2976, (S1) 2240×2240 , (S2) 1280×1280 , (S3) 480×480
RAW:
(RAW) 6720×4480, (M-RAW) 5040×3360, (S-RAW) 3360×2240
Beépített GPS Földrajzi helyzet adatai

Hosszúság, szélesség, magasság, koordinált világidő

Helymeghatározási módok

1. mód: A fényképezőgép kikapcsolt állapotban is rendszeres időközönként GPS-jelet fogad
2. mód: A GPS a fényképezőgéppel együtt kikapcsol

Áramellátás LP-E6N tölthető lítium-ion akkumulátor (mellékelve)/LP-E6

Akkumulátor egy töltéssel

Kb. 900 felvétel (23 °C-on)
Kb. 850 (0°C-on)

Külső és kezelés

950 grammról 890 grammra csökkent a gép súlya, és mindössze annyi változást figyelhetünk meg az elődjéhez képest, hogy joystick és a gyorsvezérlés gomb közt megjelent egy új pöcök is, amivel az AF területválasztást tudjuk beállítani. Szóval maradt minden nagyjából ugyanúgy, azaz logikus elgondolás, jó ergonómia, nagyon magas szintű gyártási minőség. Azoknak írom, akik még nem fogtak ilyen gépet a kezükben, de gondolkodnak a típusban: túl azon, hogy masszív felépítés jellemzi kifejezetten kézre álló masina, főleg úgy, hogy most már a hátsó LCD teljes egészében érintésérzékeny!

Sajnos nem két sd kártyát rakhatunk bele, hanem csak egyet és egy CF-et. Ez szerintem – még ha ez elődben is így volt – a későbbiekben mellőzendő lehetne és két SD-nek kellene hely.

Gyorsabb a fókusza – és ugyan szubjektív tapasztalat – szerintem pontosabb is, ami betudható annak is, hogy a középső fókuszpont 1 fényértékkel javult és ez pont a gyengén megvilágított helyeken nagy segítség.

Érdemes elidőzni itt egy kicsit! Ugye 61 AF pontot választhatunk, aminek a működési elvét az alábbi, hivatalos Canon ábrán láthatjuk a legszembetűnőbben:

Forrás: Canon.hu

 

Forrás: Canon.hu

Mindezeken túl jelentős segítség lehet sport vagy éppen vadfotósok számára, hogy finomra hangolhatjuk külön menüpontban a folyamatos fókuszt – ahogy ez például a Canon 1dX Mark II-ben is van.

Autofókusz pontjaink a következők lehetnek:

Egypontos AF (kézi kiválasztás)

AF-pont kiterjesztés (kézi kiválasztás)

A készülék a kézzel kiválasztott AF-pont és a (felette, alatta, balra és jobbra) közvetlenül mellette lévő AF-pontok alapján állítja be az élességet.

AF-pont kiterjesztés (kézi választás, szomszédos pontok)

A készülék a manuálisan kiválasztott AF-pont és a közvetlenül mellette lévő AF-pontok alapján állítja be az élességet.

AF-zóna (zóna kézi kiválasztása)

Az AF-terület kilenc fókuszzónára oszlik a fókuszáláshoz. A készülék a kiválasztott zóna összes AF-pontját felhasználja a fókuszpont automatikus kiválasztásához.

Nagy AF-zóna (zóna kézi kiválasztása)

Az AF-terület három fókuszzónára oszlik (bal, középső és jobb) a fókuszáláshoz.

Sokan kérdezik tőlem, mikor szóba kerül, hogy milyen különbség van az áron kívül egy ilyen gép és egy olcsóbb, mondjuk APS-C szenzoros fényképező, esetleg egy régebbi full frame-es váz közt. Tud ez annyival többet, hogy megérje az árát? A válasz az, hogy ez olyan fényképezőgép ami tényleg nem hagy slamasztikában. Nincs bugyuta, idegesítő tulajdonsága, mint például, hogy egyes MILC-ek röhejes módon lefagynak, vagy alig bírnak ki pár órácska kirándulást, úgy, hogy eközben nem is tapadt az ember szeme a keresőre és máris lemerül. Stabil működés mellett olyan képminőséget és sebességet kapunk, ami sajnos nem sajátossága kisebb, olcsóbb eszközöknek.

Az egy másik kérdés persze, hogy azért lehetne cseppet olcsóbb, de azt ne feledjük el, hogy hazánkban kell a legtöbb adót befizetni a világon minden egyes megvásárolt termék után (ÁFA nélkül 929 055 ft-ba kerülne), szóval a 27%-os ÁFA miatt is annyira magas az ára. (250 845 ft az állam számára adott összeg a termék után az 1 197 900 ft-ból.) Nyugaton azért jó 200 000 ft-al kevesebbe is kerül, ráadásul ott a fotózásokért kérhető pénz is nagyságrendekkel magasabb mint idehaza.

Ami hanyatlik, az egészen biztosan nem a Nyugat, hanem a hazai fizetőképes kereslet csökken évről évre és ezt az tudja a legjobban, aki a szakmában dolgozik régóta! Egyre kevesebben engedhetik meg idehaza, hogy profira bízzák az esküvőjük fotózását (mert hát éppen az esküvőfotósok nagy kedvence a gép), így pedig tényleg soknak tűnik az ára, hogy azt gazdaságosan ki is termelje a tulajdonosa. Mindenesetre megéri az árát, csak hát ugye a jelenlegi csökkenő megrendelésszámok és a fizetőképes kereslet apadása mellett nem biztos, hogy annyira gazdaságosan kitermelhető az ára!

Képminőség

Nézzük csak gyorsan a dinamikatartományt! A lényeg az, hogy biztonsággal szerkeszthetők a RAW fájlok még viszonylag magasabb ISO értéknél is. Ez kellő magabiztosságot ad a fotósnak, mert nagyfokú az utószerkesztési lehetősége az 5D Mark IV-gyel készült nyers felvételeknek.

 

 

Azok kedvéért írom, akik inkább csak érdeklődők a gép iránt a cikket olvasva, és nem szoktak megrendelésre fotózni, esküvőzni, rendezvényeket megörökíteni: azért nagyon fontos kérdés az, hogy magas ISO-n is zajmentes, szép textúrájú fényképet kapjunk magasabb ISO-nál is, mert számos olyan alkalom van, ahol fényerős objektív mellett is kénytelenek vagyunk “felcsavarni” az ISO-t. Például templomi szertartás, gyertyafénykeringő, nyitó- és menyecsketánc vagy rendezvénynél a rosszul megvilágított sorokban helyet foglaló közönség tagjait fotózva. És bizony, ilyenkor vakut nem használhatjuk, mert kapásból tönkrevágja a hangulatot, azt, a fények által alkotott atmoszférát, ami hamisíthatatlan hangulatot kölcsönöz a pillanatnak. Tehát kell, hogy magas ISO-n is remek képet alkothassunk! A Canon 5D Mark IV ebben partnerünk is lesz. Megint csak szubjektív tapasztalat alapján mondhatom, hogy 12 800-as ISO-nál is szebb szerkezetűek a fotók, kevésbé zajosak, mint az elődben. Egy újabb érv a váltás mellett…

Na, de nézzük a tényeket:

Rekesz: f/5.6, záridő: 1/100sec, érzékenység: ISO-65535, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/50sec, érzékenység: ISO-51200, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/30sec, érzékenység: ISO-32000, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/25sec, érzékenység: ISO-25600, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/20sec, érzékenység: ISO-20000, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/15sec, érzékenység: ISO-16000, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/15sec, érzékenység: ISO-12800, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/10sec, érzékenység: ISO-10000, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/8sec, érzékenység: ISO-8000, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/8sec, érzékenység: ISO-6400, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/4sec, érzékenység: ISO-3200, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/2sec, érzékenység: ISO-1600, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 1sec, érzékenység: ISO-800, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 2sec, érzékenység: ISO-400, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 4sec, érzékenység: ISO-200, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 13sec, érzékenység: ISO-50, gyújtótáv: 50mm.
Rekesz: f/5.6, záridő: 6sec, érzékenység: ISO-100, gyújtótáv: 50mm.

A nyers fájlokat (RAW) itt töltheted le! Azért ezekből a fenti képekből is jól látszik, és majd a RAW-okból is ki fog tűnni, hogy 20 000-ig gyakorlatilag nem beszélhetünk olyan mértékű zajosságról, ami zavaró lenne, igaz, utána sem rossz 32 000-ig, ezt követően pedig azért inkább csak “végszükség” esetén használjuk!

Azért azt még javaslom, hogy tényleg töltsétek le a RAW-okat és nézzétek meg, hogy még magasabb ISO-nál is bőven van dinamikatartaléka a képeknek!

Videózási lehetőségek

Kezdjük rögtön ott, ami mindenkinél meghökkenést váltott ki, hogy bizony a 4K videók nem rajzolják ki a teljes képkockaszélességet, hanem egy erősen megvágottat adnak. Ez sokaknak bosszantó lehet, mivel jelentősen vesztenek a látószögből.

Szóval, ha hiányossága valami az 5D Mark IV-nek, akkor ez az! Mindazonáltal azonban a bosszúság el is száll, ha megnézzük a 4K-s videók minőségét! Vitathatatlanul professzionális minőség jellemzi. Mutatok egy kivágott fotót egy videóból:

Az megint csak elnyerte a tetszésemet, hogy magas képfrekvenciájú videó is készíthető és, hogy az követő autofókusz precíz munkát végez!

Videó specifikáció

Videó típusa MOV videó: 4K (17:9) 4096×2160 – motion JPEG (csak belső rögzítéshez), Full HD, HD – MPEG4 AVC/H.264 változó (átlagos) bitsebesség, Audió: Lineáris PCM
MP4 videó: Full HD (16:9) 1920×1080 – MPEG4 AVC/H.264, Audió: AAC
Videó mérete 4K (17:9) 4096×2160 (29,97, 25, 24, 23,98 k/mp) Motion JPEG
Full HD (16:9) 1920×1080 (59,94, 50, 29,97, 25, 23,98 kép/mp) intra vagy inter képkocka
Full HD (16:9) 1920×1080 HDR (29,97, 25 kép/mp) inter képkocka
Full HD (16:9) 1920×1080 (29,97, 25) lite inter kép
HD (16:9) 1280×720 (119,9, 100 kép/mp) intra kép
Színmintavétel (belső felvétel) 4K – YCbCr4:2:2 (8 bites)
Full HD/HD – YCbCr4:2:0 (8 bit)
4K képkockarögzítés 4K és Full HD – max. időtartam: 29 perc 59 mp (a magas képfrekvenciás felvételeket kivéve). exFAT CF-kártya esetén nincs 4 GB fájlméret-korlátozás
Magas képfrekvenciájú videó MOV-videó: HD – 1280×720, 100/119,9 kép/mp-nél
1/4-ed sebességű lassított felvételként rögzítve
Egy jelenet maximális időtartama 7 perc 29 mp
Képkivágás videóból 8,8 megapixeles JPEG állóképek 4K felbontású videókból
Bitsebesség/Mb/s MOV:
4K (29,97p/25,00p/24,00p/23,98p): kb. 500 Mb/s
Full HD (59,94p/50,00p)/ALL-I: kb. 180 Mb/s
Full HD (59,94p/50,00p)/IPB kb. 60 Mb/s
Full HD (29,97p/25,00p/24,00p/23,98p)/ALL-I: kb. 90 Mb/s
Full HD (29,97p/25,00p/24,00p/23,98p)/IPB (normál): kb. 30 Mb/s
HD (119,9p/100p)/ALL-I: kb. 160 Mb/s
MP4:
Full HD (59,94p/50,00p)/IPB (normál): kb. 60 Mb/s
Full HD (29,97p/25,00p/24,00p/23,98p)/IPB (normál): kb. 30 Mb/s
Full HD (29,97p/25,00p)/IPB (enyhe): kb. 12 Mb/s
Mikrofon Beépített monó mikrofon (48 kHz, 16 bit × 2 csatorna)

A videófájlok itt, egy Google Drive-os mappában teljes felbontásban is megnézhetők és le is tölthetők!

Összegzés

Bizonyára a hazai ára és a 4K-s videózási képesség viszonylag korlátozottabb volta a két ellenérv ellene, mert különben egy remek fényképezőgép az 5D Mark IV! Stabil, gyors, kézreálló, jól kezelhető, stabil és gyors a fókusza és parádés a képminősége, mint ami a dinamikát és mint ami az ISO zajosságot illeti! Egész egyszerűen nem lehet semmibe belekötni az fentebb említetteken kívül, mivel ez egy profi gép!

Most a Tripontnál 1 179 900 ft-ba kerül az 5D Mark IV!

PRO KONTRA
• Nagyon megbízható működés
• Kifejezetten precíz gyártási minőség
• Minőségi anyagválasztás
• Nagyon jó képminőség
• Gyors működés
• WI-FI, GPS
• Érintésérzékeny LCD
• 4K
• A 4K sajnos nem full frame-es

Galéria

C5D_9918-canon

C5D_9834-canon
C5D_9715-canon
C5D_9417-canon

C5D_8048-canon
C5D_7700-canon
C5D_6970-canon

C5D_6772-canon