Éppen most jelent meg a Canon 80D, azonban amíg nem forgalmazzák idehaza marad a majdnem 3 éve piacon lévő 70D, erről típusról írtam egy bejegyzést, felhasználva tapasztalataimat és így bemutatva a fényképezőgépet az alábbi szempontok szerint: főbb funkciók, amit napi szinten használok és amelyeket kevésbé, majd a videós képességekről is szót ejtek ebben a bejegyzésben.
Kézben tartva
Az első benyomás
Első pillantásra is megállapítható, hogy minőségi termékkel van dolgunk, hiszen pontos illesztések és szépen kidolgozott gumifelületek, műanyagok esztétikus kombinációja jellemzi. Folytatja elődjei hagyományát, így nem marad el ezen a típuson sem a nagyon jól használható folyadékkristályos kijelző, amely a gép tetején, jobb oldalt kapott helyet. Innen leolvashatjuk a legfontosabb adatokat, mint például a sorozat, zárkioldás módozatai, zársebesség, expozíciós idő, fénymérés, ISO beállítás, akkumulátor töltöttségi szintje stb..
A kényelmes kézben tartáshoz hiányzik 2-3 cm a magasságából, így egy közepes férfitenyér már lelóg róla, a kisujj éppen csak kapaszkodni tud a markolatba, ezt nem mondanám kifejezetten zavarónak, de több órás fényképezés után a tenyérben érződik a pár centi hiánya.
A gép tetején lévő gombok funkciói:
- Módválasztó tárcsa: Én kizárólag csak manuálban fotózok (és persze “B” vagyis bulb funkcióban), így a megvásárlás után maradt ezen a ponton. A lényeg, hogy SCN állásban egy rakat előre definiált témamód közül választhatunk (portré, tájkép, közeli, sport, éjszakai, kézi éjszakai, HDR-háttérfény kompenzáció). CA módban kreatívkodhatunk kicsit a színekkel, mélységélességgel, de úgy, hogy eközben helyettünk a gép kiszámolja az expozíciós értékeket. Vaku kikapcsolása funkció esetén megint csak mindent a gép számol ki helyettünk, de itt nem engedi a vaku használatát. Teljesen automatikus opciónál értelem szerűen minden beállítást a gép végez. “P” azaz Programautomatika esetén a fényképezőgép kiszámolja a rekeszértéket és a záridőt. A “Tv” záridő előválasztásra alkalmas, míg az “Av” rekeszelőválasztásra. A “C” pedig arra, hogy eltároljuk saját felvételi módunkat.
- Exponáló gomb.
- Autofókusz-pont kiválasztása. A választható AF-módszerek: arckövetés, FlexiZone Multi (nagy területre lehet fókuszálni 31 AF-pont használatával automatikus kiválasztással), FlexiZone Single (egyetlen, általunk kiválasztott pontra fókuszál), gyors mód és manuális. Én magam ezt az utóbbit és a Single AF-t használom.
- Zársebesség, zárkioldás módjának, az ISO-nak, a mérési területnek kiválasztása.
- ISO érzékenység beállítása. (100-25 600-ig)
- Fénymérési terület meghatározása.
- Az LCD-kijelző fényének bekapcsolása.
A hátoldali gombok funkciói:
- Ki-be kapcsoló gomb.
- A menü elérésére szolgál.
- Információkat jeleníthetünk meg általa az LCD-n felvétel előtt és az elkészült fényképekről.
- Az élőkép bekapcsolására és a videó elindítására, leállítására szolgál.
- Állókép és a videómód közt válthatunk ezzel a gombbal.
- Az autofókusz indítására szolgál
- Az elkészült képek megtekintésekor kicsinyíthetünk vele, és az expozíciós értékeket rögzíthetjük vele.
- Nagyíthatunk a képek megtekintésekor vagy élőképes módban.
- Gyorsmenü.
- Képek visszatekintése.
- Navigációs tárcsa, segítségével a menüben barangolhatunk, illetve a rekeszértéket itt állíthatjuk be.
- Jóváhagyhatjuk a beállított paramétereket.
- Értelem szerűen törölhetjük vele a nem tetsző képet.
- Rögzíthetjük vele rekesz és a záridő értékét.
Használat közben
Mivel riport-, rendezvény-, esküvőfotózásra használom többek közt a gépet, így számomra a következő paraméterek a leginkább tetszetősek:
Gyors sorozat (H): így akár 7 RAW képet is lőhetek másodpercenként, ami egy átadónál, például kézfogások, nemzeti színű szalag átvágása nagyon jól jön. Gyors kártyánál az adatok feldolgozására sem kell sokat várni.
Halk sorozat (S): Igazán hasznos rendezvényeknél, ahol illik csendben lenni (színházi előadás, vitaest, kerekasztal-beszélgetés). Szinte mindig ezt használom ilyen esetben. Igaz, csak 3 expót lő 1 másodperc alatt.
Magas ISO érzékenység: Vannak olyan helyek, ahol nem lehet vakuzni, vagy pont a vaku használata rontja el a kép hangulatát. Ilyen például a lagzikon a gyertyafény-keringő, vagy egy koncert, színházi előadás, esetleg egy esti városkép. A Canon 70D remekül vizsgázik itt is. Nagy ISO értéknél is élvezhető, szépen nyomtatható képet kapunk.
Zajszűrés:Igen hatékonynak tudnám nevezni. Például esti koncerteknél, ha RAW-ban lövöm a képeket az előnézeti JPEG-ben rajta van a zajszűrés, így gyakorta csak a képnézegetőből mentem a zajszűrt képet és nem hívom elő RAW-ban, hacsaknem valami más expozíciós értéket akarok utólag módosítani benne, vagy vágni a képen.
Képminőség, felbontás: Nem lehet rá panasz! Kiemelendő, hogy szép dinamikatartománnyal dolgozik, így szinte roncsolás mentesen húzhatóak ki az árnyékos területek a RAW feldolgozás során. Nagyobb ISO-nál értelemszerűen ez a képesség csökken. Kis túlexpót is elbír a RAW-ja, hiszen a kiégett részeket egészen korrekt módon tudja kezelni.
A képminőség kiváltképpen függ az objektív minőségétől, ezért nagyon határozottan javasolt, hogy ne csak a kitobjektívvel használjuk, hanem fényerős, szép rajzolatú lencséket válasszunk mellé.
Autofókusz: Gyors és nagyon szerethető a 19 pontos rendszer. Ami különösen megnyerő, hogy a gép menüjében egyes objektívek back- vagy frontfókuszossága korrigálható, anélkül, hogy az objektív rendszeréhez hozzányúlnánk. Tudni kell: az autofókusz gyorsasága nem csak a géptől függ, hanem az objektívtől is!
Csilli-villi dolgok, amelyeket nem igazán használok:
HDR-mód: Alapvetően nem értettem soha a HDR létjogosultságát, hiszen pont erre való a RAW. Mármint utófeldolgozásnál megadni neki a kellő dinamikatartományt. Ezért ezt az opciót csak kipróbáltam, de nem használtam egyszer sem, ráadásul erősen vágja a képet.
Multiexpo: Teljességgel értelmetlen, felesleges dolog ez egy fotósnak – írnám, ha nem lennének olyan érdekes és kivételes esetek, mint például rohanó tömeg fényképezése, ahol még kreatívkodni is lehet ezzel egy kicsit.
Effektek: Ez a manapság nagyon népszerű Instagram-ra hajaz, igazából nem sok értelme van egy munkára használt gépen. Be lehet állítani a 3:2-es képaránytól eltérőt, így akár 1:1-est is, de játékkamera-effektet, vagy éppen miniatűr megjelenést is kipróbálhatunk vele. Kb. arra jó, hogy Instagram-os promóciós oldalunkra jóminőségű képeket tegyünk ki az EOS Remote applikáció segítségével.
Hasznos funkciók
Automatikus fókuszmódok élőképes üzemmódban: A Canon egyik hatalmas nagy újítása a Dual Pixel autofókusz technológia megjelenésével nagyságrendekkel könnyebbé vált a fókuszálás mozgó célpontokra. Az arckövetést, vagy a központi téma követését a gép által kissé szükségtelenné vélem ebben a kategóriában fényképezés esetén, de videó módban nagyon hasznos, kifejezetten sokat segít az arckövetés funkció a témára való fókuszálásnál! Ebből a szempontból csak ajánlani tudom ezt a funkciót!
Az alábbi videó “nehezített terepen” készült, az izgő-mozgó kisfiamról és még így is kellőképpen jónak mondhatom az arckövetést:
WI-FI: Az okostelefonokra ingyenesen elérhető EOS Remote app segítségével távolról is irányíthatjuk a fényképezőt, korlátlan lehetőségek tárházát nyitva ezzel a természetfotósok előtt. Számomra azért tetszetős ez a funkció, mert bizonyos perspektívákból nagyon kényelmesen tudok a távolból fényképezni, ráadásul mindvégig nyomon tudom kísérni a kamera képét a telefonomon.
Kihajtható és érintéssel vezérelhető LCD-kijelző: Nem gagyi funkció! Abszolút nem az! Hatalmas segítség tömeg fényképezésekor, amikor felemelem a gépet és csak kihajtom a kijelzőt, ezt követően pedig az ujjammal a fókuszálandó területre bökök és már exponált is. De növények fényképezésekor is jól jön, mivel nem kell lefeküdnöm a földre.
Felső LCD-panel: Gyorsan letudom róla olvasni az aktuális beállításokat, nem kell a gép menüjében kotorászni eseménydús fotózás közben.
Videó
Videózásra csak korlátozottan használom a fényképezőgépet, de tapasztalatimat így összegezhetem:
A nagy felbontás miatt mindenképpen gyors memóriakártyát használjuk, mert lassúnál könnyen előfordulhat, hogy megáll a felvétel és lemaradhatunk a fontos pillanatokról.
Nem csak erre a gépre igaz, hanem az összes többi DSLR-re is, mely képes videót rögzíteni jó minőségben, hogy kézből kitartva nagyon nagy a bemozdulás veszélye, ezért érdemes monopadot használni vagy válltámaszt, hogy kibalanszírozzuk a kellemetlen bemozdulásokat.
Érdemes odafigyelni arra, hogy azt a témamódot használja a videófelvevő, amire éppen a programtárcsát állítottuk, így ha manuálban fotózunk, akkor ezek az értékek lesznek érvényesek a videóra is. Egyszerűbb, családi videókhoz itt ajánlom az automata funkciót, mivel a gép maga számolja ki az expozíciós értékeket.
Szerencsére a Duál Pixel technológiának köszönhetően sokkal gyorsabban és pontosabban fókuszál a megadott területre, mint a korábbi nem ezzel a technológiával készült kamerák. Persze a vérprofik manuálisan is fókuszálhatnak.
A D70 rendelkezik szabványos mikrofonbemenettel, így külső mikrofonnal sztereóban is rögzíthetünk hangot.
1920*1080-as képarányt is választhatunk az 1280*720 és 640*480-as mellett, 30/60-as, 25/50-es és 24-es frekvenciával. A tömörítés pedig IPB és ALL-I lehet. A kártyamérettől függően és ezen felbontások, frekvenciák variációjában eltérő a rögzíthető videók mérete.

Összegzés
Most, hogy megjelent az utód, valószínűleg még olcsóbban lehet hozzájutni, jelenleg az átlagára objektív nélkül: 280 000 ft környékén van, ami egy egy ilyen gépért nagyon megéri! Azt hangsúlyoznám, hogy érdemes fényerős, jó minőségű lencséket beszerezni hozzá, hogy maximálisan kiélvezhessük az általa nyújtott szolgáltatásokat. Én mindenképpen megvételre javaslom!