Aki fotózással foglalkozik az tudja, hogy még korántsem ért véget a képalkotási folyamat az exponáló gomb megnyomása után. Különösen abban az esetben, ha figyelmetlen volt a fotós, vagy rosszul mért fényt, esetleg kapkodott a komponálás közben. Ilyenkor – szerencsés esetben – helyes beállításokkal újra exponál a fényképész.
Most olyan képeket mutatok be, melyek rossz beállításokkal készültek, de ezeket korrigáltam a nyers RAW feldolgozása során. Egy-egy változás engem is megdöbbentett.
Mielőtt végignéznétek a képeket, érdemes pár szót szólni azon olvasókhoz, akik annyira nem jártasak a képszerkesztés világában: A RAW egy teljesen nyers fájl, ami – ellentétben a JPEG-gel – nem zárt, tömörített formátum, tulajdonképpen az utómunka során úgy dolgozhatunk a fájllal, mintha az exponálás pillanata előtt állítanánk be a helyes értékeket.
Persze a laikus így is könnyen rávághatja, hogy ez Photoshop! (Hagyjuk is meg nyugodtan ebben a tudatban – mindig lesznek olyanok a környezetünkben, akik mindent mindenkinél jobban tudnak szakmai tapasztalat nélkül is!) Viszont az a fotós, aki tisztában van a RAW jelentésével, használja is, tudja, hogy bizony azok az információk ott vannak a nyers képben, de nincsenek előhívva.
Tisztában vagyok azzal, hogy az itt feltüntetett képek döntő többsége nem jó kép, nam arról akar szólni ez a bejegyzés, hogy “sufnituninggal” minden megoldható, pusztán csak azt akarom érzékeltetni, hogy a RAW milyen nagy szabadságot nyújt feldolgozás során, ha szeretnénk változtatni utólagosan a kép készítési paraméterein. Mindez nem ad mentséget arra, hogy ne törekedjünk a helyes expozícióra, mondván azt: “majd RAW-ban úgy is kidolgozom még”!
A szerkesztéshez Camera RAW 9.4 szoftvert használtam:
1.
Egy lőrés méretű kis lyukon keresztül fotóztam egy 10 emeletes épület lépcsőházából ezt, sajnos kicsit ferde lett, színei, tónusai élettelenek.A Camera RAW-ban növeltem az expozíciót, kissé kihúztam az árnyékokat, a kameraprofilt vivid-re állítottam, így született ez a hatásvadász kékórás kép.
2.
Alapvetően rossz kép, hiszen egy 500mm-es régi, szovjet tükörobjektívvel készült, ami nem lenne önmagában probléma, csak a körülbelül 40°C-os nyári hőségben a megfotózott távoli városrész a levegő torzító hatása miatt életlennek tűnik. Az ég kékje is inkább szürkébe hajlik, a színek nem szépek, élettelenek.Camera RAW-ban növeltem a kontrasztot, kissé emeltem az expót és élénkre állítottam a kameraprofilt. Így sem lett túl jó fénykép, de kisebb méretben web-re, szemléltetésre megfelelő a lefotózott városrészről.
3.
Egy olcsó objektívekre csatlakoztatható még olcsóbb előtétlencsét teszteltem a felvétel alkalmával, kíváncsi voltam a becsillanásokra, miközben egy alulexponált képet lőttem így.Az árnyékok kihúzásával, az expó növelésével, a színhőmérséklet némi emelésével és kis forgatással jött létre ez a fotó.
4.
Túlexponált, színtelen, rossz Kelvinnel meglőtt kép.Szigorúan vissza kellett húzni a csúcsfényeket és az expozíciót csökkenteni. A hőmérsékletet növelni kellett a képen és a döglött színeket is módosítani kameraprofil átállításával.
5.
Rosszul beállított statív és elkúszott színek egy páratlan időjárási körülményről, mikor a pécsi TV-torony csúcsát érintette csak a köd.A torony tövében lévő reflektorok narancsosra festették a ködöt, ezt sikerült visszaadani a RAW-feldolgozás során.
6.
Perspektivikusan rossz, miközben dinamikája sem szívderítő.Korrigálva a perspektivikus torzításokat és a rossz dinamikát, már elfogadhatóbb képet kaptam. Persze, a helyszínen ezt is újrakomponáltam.
7.
Eső után, mikor még visszaköszönt a Nap fénye. Ezt a képet is rossz dinamika jellemzi.A csúcsfények lehúzását követően növeltem az kontrasztot és csökkentettem az árnyékos területek nagyságát.
8.
Kiégett égbolt, sovány színek, ami egyáltalán nem illik egy jó hangulatú rendezvényfotóhoz.Lehúztam tehát a csúcsfényeket, módosítottam a Kelvint, picit növeltem a kontrasztot.
9.
Egy kicsit alulexponált felvétel, nem helyes színhőmérséklettel.Közelebb áll a valósághoz, mivel módosítva lett a színhőmérséklet és az expozíció is emelve lett.
10.
Kicsit kakukktojás ez a fotó, mert a kelvint tekintve nagyjából rendben is van.A színeket a drasztikus sárgából áttettem Camera RAW-ban hidegebb színekké, hogy jobban illeszkedjen a havazás hangulatához.
10+1
Ezt a brutálisan rossz képet nem is nagyon kell jellemezni, ezer sebből vérzik.Azonban RAW-ban fotóztam mint a többit, így nagyrészt sikerült visszahúzni a nagyon csúnya kiégéseket, az árnyékokat pedig eltüntettem, a fekete részeket még mélyebb tónusúvá tettem. Így sem lett egy jó kép, nem is használnám fel sehol, de legalább hathatósan lehet vele érzékelni a RAW hatalmát!