A laikus ismerőseim sokszor mondják, hogy milyen könnyű dolgom van, amikor rendezvényt fotózok, mert jó hangulatú helyen vagyok és csak kattintgatok össze-vissza és az nem is megterhelő, nem is munka igazán. Nézzük csak, hogy miért is dühítő ez a hozzáállás! Mire is kell figyelni rendezvényfotózáskor?
Megbízás előtt tisztázni!
Már a megbízás előtt érdemes tisztázni pár dolgot a megrendelővel és azokat szerződésben rögzíteni:
Milyen felületre kívánja felhasználni a fotókat?
Úgy gondolom, hogy manapság nem nagy elvárás az, hogy RAW-ban készítsük el a képeket, tehát ne győzd meg magad arról, hogy ha csak netes publikálásra kerül a sor, akkor jó lesz a JPEG! Mert mi van, hogy egy momentum annyira megtetszik a rendezvényszervezőknek és a grafikusnak, hogy a jövő évi óriásplakátra ezt a felvételt szeretné használni? 2500 x 1600-as, 72 dpi-s JPEG-ből sehogy nem fognak egy 3 x 1, 5 méteres plakátra előállítani használható anyagot!
Ha netes megjelenés a cél, akkor mi magunk kicsinyítsük le a fotókat megrendelő számára, és azokat küldjük át neki. Javasolhatjuk, hogy kérje el a grafikustól számunkra a rendezvény logóját, hogy azokat rárakhassuk a fotóra, nehogy viszont lássuk olyan felületen, amelyek üzemeltetői nem fizettek sem neked, sem a szervezőknek a közlésért! A nagyfelbontású képeket pedig mentsük le külön adathordozóra, javaslom azt is, hogy töltsd fel saját, jelszóval ellátott online tárhelyedre is, nehogy elvesszenek.
Jogtulajdonlás, felhasználási feltételek.
Mindenképpen beszéljük meg a megbízónkkal, hogy miként és milyen eszközök segítségével közölheti tovább képeinket, eladhatja-e, kiadhatja-e azokat harmadik félnek! Azt is érdemes rögzíteni, hogy lehetősége van-e a megrendelőnek a képek utólagos feldolgozására, módosítására. (Képzeljük csak azt el, hogy te átadod a képeket, hogy azokat majd viszont látod egy megbeszélt felületen, és utána megdöbbensz: mindenféle Instagram-effektet, előnytelen vágást eszközöltek a megkomponált fotódon. Azt is érdemes rögzíteni, hogy milyen reklámanyagokra kerülhet rá, lehet-e egy promóciós kampány részese a fényképed!) Ami pedig nagyon fontos: ne add ki a kezedből a nyers fájlokat, hiszen azok a te tulajdonod, ezért azt is mindenképpen tisztázd, hogy te miként használhatod fel az általad készített képet!
Munkafeltételek, jogaid, kötelességeid
Tisztázd, hogy pontosan mettől-meddig szól a megbízásod! Ne hagyd, hogy azzal szereljenek le: “ameddig buli/koncert/konferencia tart” ugyanis lehet, hogy egy fesztiválhelyszínen ugyan véget ért az esti koncert, de a pavilonoknál még hajnali fél háromkor is nagyban folyik a buli és a pia.
A rendezvényszervezővel tisztázd azt, hogy hova mehetsz, juthatsz be: egy konferencia vagy egy koncert alkalmával lehetőséged van-e a színpadról fotózni, a színpad előtt szabad-e tartózkodnod és mennyi ideig, backstage-be szabad-e bemenned! Sok száz rendezvény, koncert után magam is jártam úgy, hogy – részben, mint magam is szervező – a színpad és a kordon közti területről egy külsős, okvetlenkedő, okoskodó hangtechnikus akart kivezettetni engem – mondván, hogy nincs jogom ott lenni. Szólni is akart egy szervezőnek, de pechére magam is az voltam. Utána lenyugodott. Az ilyen és hasonló esetek elkerülése érdekében kérj egy pass-t és az legyen mindig a nyakadon, hogy tudd bizonyítani a kiléted, jelenléted jogosságát.
Gyakorta honorálják saját és külsős munkatársak, szervezők munkáját ital és ételfogyasztási lehetőséggel, azonban ez rosszabb helyeken nem mindig vonatkozik értelem szerűen a hivatalos fényképészre is. Azt, hogy egy konferencia közbeni svédasztalos ebéd vagy vacsorából vehetsz-e vagy egy fesztivál alkalmával fogyaszthatsz-e a lacipecsenyésnél rögzítsd a munkaadóddal!
Gondolj arra, hogy egy szabadtéri rendezvény megtartását nagymértékben befolyásolja az időjárás! Ezért tisztázzátok, hogy mi a teendő rossz időben! Nehogy úgy járj, hogy nem kapsz egy fillért sem! Pontosan tudom, hogy minden egyes előadóval ilyen esetre olyan szerződést kötnek, hogy ha esik, akkor is megkapja gázsijának bizonyos százalékát, hiszen rendelkezésre állt abban az időpontban.
Pontosan írjátok le, hogy meddig kell a fényképeket rendelkezésükre bocsátani, kinek kell elküldeni, odaadni. Ne várjon a megrendelő napokat, heteket egy sorozatra!
Fizetés
Ha csak nem vagy kezdő, esetleg gyakorlatodat töltöd, mindig kérj fizetést a munkádért! Ne menj bele olyan alkuba, hogy felületeiken megjelenítik a nevedet a fényképek mellett! Te abból nem tudsz új objektívet, kiegészítőt vásárolni! Ha egy összeget mondanak akkor, kérdezz vissza, hogy az nettó vagy bruttó. Mert ha bruttóra érti, akkor abból egy megbízási szerződés esetén rengeteg járulék, adó lejön még, te meg a pénz megérkezését követően nézhetsz boci szemekkel, hogy hát nem ez volt megbeszélve! Pedig de, csak nem figyeltél a részletekre!
Útban a fotózás helyszínére
Ha elindulsz rendezvényt fotózni:
Technikai feltételek
Kezdjük ott, hogy rendelkezz egy minimum középkategóriás tükörreflexes masinával, fényerős objektívparkkal. Miért fontos ez? Nem melldöngetés ez? Abszolút nem! Teszem azt: egy oklevélátadóval egybekötött konferenciát kell fotóznod egy beltérben, neked meg már ISO 1600-nál öklömnyi pixelek jelennek meg a képeiden, miközben 135mm-es gyújtótávnál simán f/6, 3-ig szűkül az objektíveden a rekesz. Így sötétek és zajosak lesznek a képeid, totálisan értékelhetetlennek fognak minősülni.Eközben képzeld el, hogy: jön az oklevélátadó pillanata, te a beépített vakuddal próbálkoznál segíteni valamit, de amíg az újra kitudja kisütni magát már a következő alany éppen túl volt vezérigazgatóval/rektorral/polgármesterrel való kézfogáson, te meg szépen lemaradsz az eseményekről. Így, jó ha külső vakuval is rendelkezel – nem csak akkor, ha nem bírja ISO-val a géped, sok fénnyel az optikád!
Mielőtt elindulnál, már előző este készítsd össze eszközeid! Ellenőrizd, hogy lementetted-e az adatokat a memóriakártyáidról! Gyors kártyákkal rendelkezz, mert ha gyors sorozatban kell lőnöd, akkor csak ez tudja a megfelelő írási sebességet biztosítani RAW-ban. Ajánlatos, ha a fényképezőgéped minimum 4 képet tud készíteni másodpercenként!
Töltsd fel az akkumulátoraid! Javaslom, hogy tedd bele a fényképezőgépbe töltés után az akkukat, nézd meg, hogy tényleg 100%-os a töltöttség szintje, helyezd be a memóriakártyákat is, ne a rendezvény előtt derüljön ki, hogy a számítógép írásvédetté tette vagy vírust tett rá! Tanácsolom azt is, hogy ha ezzel megvagyunk szedjük ki a gépből az akkumulátort. Sajnos magam is jártam úgy, hogy valamilyen elektronikai hiba miatt pillanatok alatt lemerült az akkumulátor, mielőtt fényképeztem volna egy kockát is. Pont ezért van szükség minimum két akksira is!
Olyan táskával indulj fotózni, amit kényelmesen tudsz használni miközben fényképezel is, ezért én a hátitáskát javaslom, mivel így mindkét kezem szabadon mozoghat.
Úgy indulj el otthonról, hogy biztosan odaérj a helyszínre, ne bízd magad haverra, hogy az majd jön érted autóval, vagy ha tudod, hogy dugó van és nehéz parkolni a környéken, inkább menj tömegközlekedéssel, kerékpárral. Ha elkésel az vérciki, soha többet nem fognak hívni fotózni!
Vigyél magaddal némi kis innivalót is, mert nem biztos, hogy a nagy tömegben lesz időd kivárni a sorod egy büfénél!
Személyi feltételek
Érdeklődj a szervezőnél, hogy mi az elvárás a ruházatodra vonatkozólag! Egy diplomaátadóra illik öltönyt felhúzni, míg egy fesztiválon az sem probléma, ha rövidnadrág van rajtad.
Soha nem menj ittasan fotózni, még ha valami gigafesztivált is fényképezel, ez éppen olyan munka mint bármelyik!
Lehetőleg kerüld el, hogy a haverok, családtagok rád erőszakolják magukat, tudván azt, hogy adott esetben te egy híresség közelében leszel, és hátha ő is közelébe férkőzhet általad! Finoman utasítsad vissza a saját érdekedben, bármennyire is kedveled az adott hozzátartozód! Tudasd vele, hogy te nem bulizni mész, hanem dolgozni!
Mindenképpen kérd el a főszervező vagy a napi ügyeletes telefonszámát, hogy előzetesen egyeztessétek az igényeket, tudathassa veled az esetleges változásokat. Ne e-mailt küldj, mert egy fesztivál/konferencia időszaka alatt nem biztos, hogy arra gyorsan tud válaszolni!
Megérkezve a rendezvény helyszínére
A rendezvény helyszínén
Kommunikáció a szervezőkkel
Tudasd velük, hogy megérkeztél, hívd fel, vagy személyesen keresd fel őket! Mindenképpen beszéljétek át forgatókönyvet és az esetleges díjátadók kapcsán tudasd a rendezővel, hogy egy fénykép, kézfogás erejéig úgy álljanak be, hogy azt te biztonsággal le tudd fényképezni! Ha kell szigetlószalaggal jelöld ki azokat a pontokat, ahonnan jó rálátás nyílik az átadóra! Elhiheted, ezeket nem szőrszálhasogatásból említem, hanem több száz rendezvény fotózása és szervezése mondatja velem ezeket a tapasztalatokat.

Amennyiben videó felvétel is készül az eseményről, akkor bátran beszélgess az operatőr kollégákkal, hogy miként ne zavarj be még véletlenül se a felvételükbe!
Vannak olyan zenei producerek, menedzserek, akik nem szeretik ha esetleg rossz fényben látszik előadás közben az előadóművész, ezért kikötik, hogy csak az első 3 számig fényképezheted őt, mikor még nem tocsog az izzadtságban. Ezért kérdezz rá erre is a szervezőnél, hogy tájékozódott-e a fellépőknél arról, hogy meddig maradhatsz a kordon és a színpad közt.

Ha a zenekar vagy egy előadó kéri, hogy küldd el számukra az elkészült fotókat megteheted (erre az eshetőségre térj ki a fent említett szerződésben is), de azzal a kikötéssel, hogy mindenképpen szerepeljen a neved a képeken, vagy mellette!
Kezedben a géppel
Ami a legfontosabb: ne akarj mindent lefotózni! Járd körül a rendezvény helyszínét, állj meg egy-egy helyen, figyeld meg a történéseket, mozdulatokat, arcokat, színeket, keresd a részleteket! Soha ne fuss – mondjuk egy felvonulás, karnevál alkalmával – mert úgyis a képalkotásra koncentrálsz és nem arra, ami lábad előtt van, így könnyen orra is bukhatsz! Objektívet csak védett helyen cserélj, ne a tömeg kellős közepén, mert ha lehajolsz a vonuló tömeg nem lesz sem rád, sem a felszerelésedre tekintettel, pillanatokon belül elsodornak, felrúgják az objektíved, fényképezőgéped!
Konferencián
Tudakold meg a forgatókönyvet!
A házigazdától érdeklődj arról, hogy kik és milyen sorrendben tartanak előadást. Kérdezd meg tőle, hogy melyek azok a személyek, akikről mindenképpen kell fényképet készíteni!
Ha szekcióülések is vannak, akkor pontosítsd azt, hogy mikor kezdődnek ezek és helyileg hol lesznek!
Sok-sok projektet konferenciával nyitnak vagy zárnak, ezért kiemelten fontos a pályázat megvalósulásában részt vett szervezetek felsorolását bemutató molinók, roll-up-ok lefotózása úgy, hogy látszódjék eközben a megtelt konferenciaterem!
Számos alkalommal fordul elő, hogy svédasztalos ebéddel, vagy vacsorával szolgálnak a konferencia résztvevőinek. Mivel ennek a finanszírozása is pályázati forrásokból valósulhat meg, így érdemes minden egyes ételt is lefényképezni. Sok megrendelő kéri, hogy a teljes catering-et is dokumentáld.
Előadások közben maradj mindvégig úgy észrevétlen, hogy jelenléteddel nem zavarod meg hallgatóságot vagy az előadót. Tehát ne állj meg még 2-3 percre sem egy helyben, ha kitakarod a pulpitust vagy a kivetítést valakik elől!

Bátran keress a hallgatóság közt elgondolkodó arcokat, akik valamilyen szempontból érdekesek, fotózd is le őket – ezek portrék szépen feldobhatják sorozatodat!

A tömeg érzékeltetésére ajánlott a konferenciaterem 8 pontjából (elől: bal, közép, jobb, hátul: szintén így, a szélekről, középtájt: előre és a terem hátsó része felé) nagytotált lőni! De eközben ügyelj arra, hogy ha van operatőr a helyszínen nem zavarod-e a munkáját!

Az előadókról készült felvételek közben variáld a látószögeket és a helyzetedet!
Ha valakit valamilyen díjjal ismernek el a rendezvény alkalmával azt mindenképpen örökítsd meg! A házigazdával előzetesen beszéld meg, hogy pontosan mikor és hol fog ez megtörténni! Egyeztess a díjat átadóval vagy a moderátorral is, hogy hogy álljanak be egy fénykép erejéig! Bosszantó hiba tud lenni, ha egy magas színpadon történik mindez, miközben kézfogásukat kitakarja a pulpitus. Tehát beszéljétek át a helyszínt!
Keress apró részleteket is! Például jól mutat, ha valaki éppen ír, jegyzetel és te egy szűk kivágással a tollat, a papírt és a jegyzetelést fotózod le! Kellő mélységélességgel nem lesz kivehető az a szöveg, amit ír.
Egy-egy előadást rendszerint megtapsolnak a részvevők, ezt is igyekezz minél változatosabb formában – lehetőleg nagyobb látószöggel – megörökíteni!
Kávészünetekben ne rögtön fuss frissítőért, hanem keress beszélgető embereket, akiket illő távolságból letudsz fényképezni – visszaadva ezzel jóízű szakmai beszélgetések hangulatát! Viszont soha ne fényképezz étkező embereket, túl azon, hogy nagyfokú udvariatlanság, még a fotókon is rosszul mutatnak!
Fényképezőgéped igazi tudása egy ilyen alkalomkor mutatkozik meg, hiszen beltérben vagy, ahol a világítás – főleg ha projektoros kivetítés is van – nagyon minimális. Így kiváltképp javasolt a magas ISO használata fényerős objektívek mellett! A vaku csak és kizárólag külső vaku lehet! Nem csak, hogy nagyon amatőr, ha a beépített vakut használod, de még szét is vakuzod alanyod, aminek nem csak a kép visszatekintésekor lesz negatív visszhangja részéről!
Ha nagyon nagy a konferenciaterem és nem egyenletes a bevilágítása, figyelj arra, hogy ne legyenek nagyon bebukott részletei. Ezt akár úgy is elkerülheted, hogy előzetesen megnézed a terem világítását, a sötétebb részeknél (sok helyen szakaszosan kapcsolható) felkapcsolod a lámpákat és módot kerítesz rá, hogy kipróbáld a projektort is, hogy így a résztvevők látják-e a kivetítést!
Ne nagyon akarj művészkedni egy konferencián. Tehát a svédasztalra kipakolt üvegpoharak, vagy a projektor fénycsóvája lehet, hogy szépek, de téged nem azért fizetnek, hogy megmakrózd a napfény játékát a vizespoharakon. Ráadásul lehet, hogy lemaradsz egy fontos eseményről is eközben!
Fesztivál, koncert
Fesztiválokon is keresd a különleges arcokat, kellő távolságból életízű jeleneteket fényképezhetsz róluk, miközben szórakoznak, buliznak! Megkérheted őket arra is, hogy egy csoportkép, vagy portré erejéig álljanak kamerád elé! Azt viszont jegyezd meg, hogy nem bulifotós vagy, így nem kell mindenkit végigfotóznod, csak azokat karakteres arcokat, akik kifejezik az adott rendezvény hangulatát.

Sok esetben off-programok is vannak egy fesztiválon, ezért koncentrálj az ilyen eseményekre is, legyen az egy gyermekeknek szóló bábszínház vagy gyöngyfűzés, esetleg felnőtteknek szóló beszélgetős műsorok.
Kocsmákat, lacipecsenyéseket is fotózz! (Ha új vagy az adott helyen, akkor mutatkozz be, pass-od felmutatva a vendéglátósoknak!) Javaslom, hogy fényképezd le a készülő, ínycsiklandó ételeket, a bor vagy sör kiméréseket. Jól mutat az is, amint átadják az ételt vagy italt a vendégnek az árusok. Még véletlenül se fényképezd le amint éppen fizet valaki vagy visszaad a vendéglátós, nagyon illetlen és még a haragjukat is kivívhatod!

Egy-egy kocsmát nagylátószöggel is fotózz meg, hogy bemutasd a tömeget! Készíts sorozatot ilyenkor, mert tutibiztos lesz köztük olyan fotó, amint valaki éppen a nadrágját húzogatja, az orrát piszkálja, vagy rettenetesen idióta arcot vág az adott pillanatban.

Ha a fesztivál helyszíne egy nagyváros nevezetes pontján van, akkor komponálj olyan fotókat, ahol látszik az adott település jellemző részlete is!

Felvonuló tömeg esetén – mint ahogyan már említettem – soha ne szaladgálj, mert összetörheted a berendezésed! Hátrafelé soha ne araszolj miközben fényképezel! A tömeg vonulását egy fix helyről örökítsd meg, lehetőleg keress valamilyen magasabb, stabil pontot, ahonnan tudsz fényképet lőni a tömegről!

Bizonyára akad majd olyan egyén a tömegből, aki megkéri, hogy töröld azokat a képeket, amin ő is szerepel! Finoman világosítsd fel, hogy minden további nélkül megteszed, ha közelebbi fényképről van szó, de nagytotál esetében ezt sajnos nem tudod megtenni, mert téged azért bíztak meg, hogy dokumentáld az eseményt! Ha ennek ellenére tovább erőszakoskodik, hogy ezeket a képeket is töröld, akkor illedelmesen kérd meg, hogy várja meg veled a napi ügyeletest, vagy a főszervezőt, akit telefonon értesítesz a problémáról! Az esetek 100%-ában ilyenkor megnyugszik a panaszkodó, és jóváhagyja, hogy többezred magával rajta szerepel egy képen, esetleg megígéred neki, hogy elhomályosítod az arcát is! Ha a netre felkerült már és panaszkodik emiatt nálad, biztosítsd arról, hogy orvoslod a problémát és leveszed a képet, lesz még mellette sok száz fotó, olyanokkal, akik örölnek is annak, hogy rajta vannak egy rendezvényfotón.
Ide vonatkozólag érdemes tudni, hogy tömegrendezvényen a képmáshoz való jogról így rendelkezik a jogalkotó: A Polgári Törvénykönyv 2:48. §-a értelmében nincs szükség hozzájárulásra nyilvános közszereplés és tömegfelvétel készítése és közzététele esetén.
A hatályba lépett Ptk. kifejezetten rendelkezik arról, hogy tömegfelvétel esetében sem szükséges a felvételen szereplő személy hozzájárulása. A jogalkalmazási gyakorlat szerint tömegfelvételről akkor beszélünk, amikor fizikai képtelenség több száz, esetleg ezer személytől a felvétel közléséhez vagy készítéséhez hozzájárulást kérni. A tömegfelvételnek egyrészt olyan eseményen kell készülnie, ahol szokásos a fénykép-, a film- és a tévéfelvétel készítése, tehát aki azon részt vesz, számolnia kell azzal, hogy személyét megörökítik, másrészt a tömegfelvétel készülhet olyan helyen is, ahol szokásosan nem lehet a felvétellel számolni. Ekkor azonban már egyes személyek kiemelésére, felismerhető ábrázolásukra csak a hozzájárulásukkal kerülhet sor (ami történhet ráutaló magatartással is). A hallgatólagos hozzájárulás azonban csak akkor állapítható meg, ha az ábrázolt személy tudott arról, hogy őt fényképezik. A tömegfelvétel azonban csak célja által indokoltan használható fel, tehát a sporteseményről, a gyűlésről történő tájékoztatás céljából. Ez különösen vonatkozik a tömegből kiemelt személyiségről készített felvételre, amelyet később önállóan, különösen a tömegeseményen való részvételtől eltérő gondolat illusztrálására nem szabad felhasználni
Esti koncert alkalmával soha ne használj vakut, mert nagyon zavarhatja az előadót, inkább az ISO-t emeld! A zársebességet maximum 1/180-ig csökkentsd, mert magasabb időnél hatványozottan megnő a bemozdulás veszélye!
Érdemes sorozatban fotóznod koncerten, mert az ezredmásodpercek alatt változó fényviszonyok a színpadon csúnya kiégéseket okozhatnak, így jobb, ha biztosra mész!
Koncerten készíts változatos képkivágásokkal képeket, ne csak egy objektívet használj, most is keresd a részleteket!

Ügyelj arra, hogy eközben a közönséget is fényképezd változatos képkivágásokkal, szögekből! Nyugodtan hagyd el a kordon és a színpad közti területet, miközben viszed magaddal a táskád, felszerelésed. Keresd meg azt a pontot, ahonnan jól látszik a tömeg és a színpad is egyszerre!
Ha van a rendezvénynek főtámogatója és kihelyezett molinója, akkor komponálj egy olyan fotót, ahol jól kivehető mind a molinó és mind a résztvevők! Szükséges lehet a teljesítésigazolásokhoz a rendezvényszervezőnek a reklámozó felé.
Ha visszatérsz a színpad és a kordon közé figyelj oda arra, hogy a rajongók nem rád kíváncsiak, hanem az énekesre, ezért próbálj lehetőleg a bal vagy a jobb oldalon maradni. Középen csak pár kattintásig állj meg!
Nagyon nevetségessé teheted magad és elvonhatod a közönség figyelmét a zenekarról, ha elkezdesz te is szórakozni, énekelni, ütemet érezve mozogni, kezeddel csápolni. Jegyezd meg: bármennyire is tetszik a zene, jól érzed magad, senki nem kíváncsi a hangodra, táncodra a színpad előtt, hiszen te fotós vagy, nem előadó vagy a közönség része! Nyilván nem fapofával kell fényképezni, de tényleg kerüld a nagyívű mozgásokat, hangos éneklést!
Jól mutat fotókon, mikor a csapat tagjai autogramokat osztogatnak koncert után. Tehát: maradj a koncert után is a színpad körül, várd az autogram osztást! Este ez esetben már hasznos lehet egy külső vaku!
Utómunka
Egy fesztivál marketingese megkérhet arra, hogy instant publikálj a közösségi médiába képeket a hangulatról, ezért előnyös, ha viszel magaddal tabletet/laptopot vagy telefonodon használod a Lightroom-ot és posztolni is lehet a hangulatképet. Ha nem ilyen sietős, akkor se várj napokat a leszerkesztéssel, igyekezz másnap délelőttig végezni a munkával, hiszen harmadnap már nem lesz aktualitása a tegnap esti hangulatnak.
Képszerkesztésre számítógépen ajánlom a Photoshop Camera RAW-ját és a Lightroom-ot, mással is kísérletezhetsz, de ezeket a szoftvereket pont a gyors és hatékony munkavégzésre találták ki!
Mint ahogyan már említettem: ne akard feleslegesen kiélni művészi hajlamaid! Ezért utómunkánál se told tele mindenféle effekttel a képet, maradjon meg csak természetes mivoltában az esemény!
Összefoglalás
Szóval: tényleg olyan egyszerű munka ez?
Mindezek a felsorolások nem jelentik azt, hogy nem lehetnek speciális, eltérő esetek. Most egy olyan általános tapasztalati gyűjteményt kívántam megosztani, ami a rendezvények döntő többségénél már bevált. Bizonyára mindenkinek lehet eltérő tapasztalata is, más meglátása, de ha a fent leírtak szerint próbálsz meg cselekedni egy csomó kellemetlenségtől óvod meg magad – mindezeket több száz rendezvény fotózási, szervezési tapasztalata mondatja velem.
Sasvári János