Teszt: Tamron 16-300mm f/3.5-6.3 Di II VC PZD MACRO

Az úgynevezett utazózoom objektívek fényképész körökben nem számítanak nagy elismerésre, mivel mai napig keserű előítéletekkel kell megküzdeniük. Részben van ennek valóságalapja, hiszen a régebbi, nagy gyújtótávolságot átfogó optikák tényleg katasztrofális képminőséget nyújtottak, mára azonban olyan lencsék kerülnek a boltok polcaira, melyek minősége megközelíti a kis zoom átfogású tárasakét. Sőt! 
Vajon a 16-300 mm-es rázkódáscsökkentővel is felszerelt objektív megéri a pénzét? Mindez, és, hogy milyen a képminősége más objektívekkel szemben, kiderül a cikkből!

További hírekért, érdekességekért, tesztekért keresd Facebook oldalunkat!

Az objektívet a Tripont Kft ajánlotta fel tesztelésre, amit ezúton is köszönök nekik!  A Tripontnál 189 901 ft-ért vásárolható meg a Tamron 16 – 300 mm-ese, melyből most 20 000 ft pénzvisszatérítés is jár!

A Tamron különösen kitett magáért, hiszen bámulatosan nagy átfogást ígér roppant kedvező árért. Az objektív 16 lencsetaggal rendelkezik, mely magába foglalja a három öntött aszférikus lencsetagot, a két LD (alacsony szórású) elemet, és az UXR (Ultra fénytörési index) üveget is. A típusnév kialakításakor törekedtek arra, hogy minél kecsegtetőbb legyen széles felhasználói rétegek számára, ezért még a Macro jelzőt is megkapta, ami a valóságban 39 cm-es közelpontot jelent, 300 mm-nél 1:2,9-es nagyítással.  Úgynevezett Piezo Drive rendszerű a fókusz mechanizmusa, ami tényleg halk és tapasztalataim alapján pontos is. Továbbá: a rázkódáscsökkentő (VC – Vibration Compensation) segít csökkenti a bemozdult képek számát, így kézből fényképezve is élesebb képeket kaphatunk. Ennyit dióhéjban, következzenek a részletek!

Kézbe fogva

A viszonylag könnyű optika (504 g) felépítése abszolút megfelelő az árához viszonyítva (189 00 ft a Tripontnál), a műanyag házat fém bajonett zárja, minőségi érzetet adva. Manuális fókuszálásnál pedig nagyon jön jól, hogy a Tamron mérnökei elhelyeztek az objektíven egy skálát is, hogy még pontosabban belőhessük az élességet. Az objektív hossza a gyújtótávolság növekedésével is növekszik, de mérete így sem lesz zavaró.

Minőségi és esztétikus kialakítás.
Minőségi és esztétikus kialakítás.
A fém bajonett tovább erősíti a minőségérzetet.
A fém bajonett tovább erősíti a minőségérzetet.
300 mm-es gyújtótávolságon.
300 mm-es gyújtótávolságon.

Az objektívhez vásárláskor kapunk a dobozban egy napellenzőt is, így azt már nem kell külön vásárolnunk hozzá. Ha mindenképpen kiegészítőket akarunk venni a Tamron 16-300-ashoz, akkor azt 67 mm-es szűrőkkel tehetjük meg.

Zoom átfogás

Utazózoom objektívet – ahogy a neve is mutatja – azoknak tervezték elsősorban, akik gyakorta keresik fel a világ érdekes, szép helyit és azokat tükörreflexes gépük segítségével szeretnék megörökíteni úgy, hogy eközben nem cserélgetnek folyton objektívet. Persze, a fotózásba éppen belecsöppenő felhasználóknak is jó ajánlat egy ilyen optika, hiszen lefedi a gyakorlatban használt látómező kb. 80 %-át. Én egy Canon 70D-n próbáltam ki a Tamron 16-300 mm f/3.5-6.3 di ii vc macro objektívet, így a gyújtótávolsága 25, 6 mm-től 480 mm-ig terjed, ez 18, 8-szoros zoom átfogást jelent. Az alábbi képeken jól is látszik ez!

IMG_9234
16 mm
IMG_9239
300 mm (A képet nézve, vegyük figyelembe, hogy ilyen nagy távolságnál jelentős a levegő torzító hatása ilyen nagy tárgytávolságnál.)
Élesség

Olyan paraméter az élesség, amivel nem igazán lehet vitatkozni, egy tesztkép 100%-os nagyításban megmutatja ezt a fontos tényezőt.
A teljes gyújtótávolságot megnéztem, hogy milyen eredményt produkál a Tamron mindenese. Összegészét tekintve pozitív élményt nyújtott az optika: nagylátószögnél is, és elhagyva a legkisebb gyújtótávolságot, még a lehető legkisebb blendénél is elfogadható, jó képeket alkotott. Tovább rekeszelve pedig egészen jó, éles képeket tudtam vele lőni.

Széles látószögnél

Saját benyomásaim alapján elmondhatom, hogy igazán éles 16 mm-en, f/11-es rekesznél lesz az objektív. Tágabb rekeszen sem vészes a kép közepe, némi utóélesítéssel pedig korrekt képet is kaphatunk. A kép szélei felé haladva tág rekesznél folyamatosan lágyul a rajzolata, de ez a lágyulás is csökken f/11 körüli tartományig szűkítve a blendét. Sajnos f/22-nél – mint ahogyan a szemléltetőkép is mutatja – meglehetősen visszalágyul az élessége.

16 mm, f/3,5

IMG_8445

IMG_8445-v-k

IMG_8445-v-j

 

16 mm, f/5

IMG_8448

IMG_8448-v-k

IMG_8448-v-j

 

16 mm, f/9

IMG_8454

IMG_8454-v-k

IMG_8454-v-j

 

16 mm, f/11

IMG_8471

IMG_8471-v-k

IMG_8471-v-j

 

16 mm, f/16

IMG_8490

IMG_8490-v-k

IMG_8490-v-j

 

16 mm, f/22

IMG_8493

IMG_8493-k-v

IMG_8493-j-v

Nagyobb gyújtótávolságnál

16 mm-et elhagyva az az érzésem, hogy tovább javul a képélesség, az alábbi képet, a 100%-os képkivágással együtt érdemes szemügyre venni, hiszen 28 mm-en, f/4-nél tökre jó élességet kapunk. IMG_8421

IMG_8421-k-v

 

F/11-es rekeszen, 30 mm-en alig lehet belekötni az élességbe:

IMG_8496

IMG_8496-v-k

 

50 mm-es fókusztávolságnál is teljesen elfogadható élességű képet kapunk. Itt a rekesz értéke: f/5 volt.

IMG_9484

IMG_9484-k-v

 

Ez a felvétel 103 mm-es gyújtótávolsággal készült f/5, 6-os rekeszen. Jó teljesítményt nyújt itt is a 16-300 mm-es objektív, hiszen a fókuszpontban lévő cserepek, a 100%-os kivágáson meglehetősen élesnek mondhatók.

IMG_9287
IMG_9287-v-k

 

200 mm-nél járunk és f/6, 3-as rekesznél, a tárgytávolság körülbelül 60 méter volt. A kis Suzuki kontúros, nincs jele nagy életlenségnek.

IMG_8590

IMG_8590-k-v

 

300 mm-en, f/6, 3-as rekesszel:

IMG_8581

IMG_8581-k-v

Torzítások

Kromatikus aberráció

Többfajta gyújtótávolságnál is megvizsgáltam az objektívet, ennek tapasztalatában mondhatom, hogy a jelenség leginkább 200 mm-től kezd megjelenni és felerősödik 300 mm-en tág rekesznél. Nagylátószögnél is jelen van a kromatikus aberráció, de korántsem olyan érzékelhető mértékben, mint a 300 mm-en. Kistele esetén a kromatikus aberrációt szerencsére nem sikerült előcsalnom. Mértéke minden tartományban rekeszeléssel kis mértékben csökkenthető.

16 mm, f/6,3. Leginkább a kép szélein figyelhető meg zöld és bíbor színekben a kromatikus aberráció, azonban ez nem igazán zavaró mértékű. IMG_8450
IMG_8450-v

 

Ez a fotó is 16 mm-en, f/6,3-as blendénél készült. Jelen van, de mértéke nem számottevő.

IMG_9241

IMG_9241-v

 

73 mm, f/5-ös rekesz. A nagyon kontrasztos, fényes helyeknél sem tudtam a kromatikus aberrációt kihozni az objektívből.

IMG_9197

További hírekért, érdekességekért, tesztekért keresd Facebook oldalunkat!

IMG_9197-v

 

300 mm, f/6, 3. Sötét és fényes objektumok találkozásánál eléggé felerősödik a jelenség, a bíbor és a zöld elszíneződések sajnos jól megfigyelhetők a képen.

IMG_8539

IMG_8539-v

Pár kattintással kiszedhető a kromatikus aberráció:

via GIPHY
 

 

Vignettálás

A peremsötétedés a teljes zoom tartományban jelen van, tapasztalataim azt mondatják, hogy nagylátószögnél és 300 mm-es tele állásnál erősödik fel igazán. A köztes tartományokban, 35 mm-től 150 mm-ig mértéke csökken a két szélső értékhez képest. Rekeszeléssel azonban mérsékelhető a vignettálás minden gyújtótávolságnál.

A tesztfotókat most is hétköznapi, valós körülmények között lőttem, így jól látható, hogy tiszta, kék égboltnál milyen peremsötédesékre kell számítani az objektívvel fényképezve.

16 mm, f/3, 5IMG_9280

103 mm, f/5,6

IMG_8579

110 mm, f/32

IMG_9412

173 mm, f/6, 3

IMG_9196-2

300 mm, f/6, 3

IMG_8673

Torzulások

A hordótorzítás jelensége előfordul közeli, egyenes vonalú tárgyaknál 16 mm-en, ez azonban a valóságban közel sem ilyen szembetűnő, mint itt az alig másfél méterről készült, üvegtéglás fotónál. Meg amúgy is: ki akar ilyen közelről üvegtéglákat fotózni, vagy bármi hasonlót?

IMG_9357

Ez a kép már sokkal valósághűbb! A tőlem kb. 25 méterre lévő “csodás” lakóépület vonalainál látható a gyakorlatban is, hogy mit okoz a kis mértékű hordótorzítás, és az is, hogy egy egyszerű eljárással korrigálva miként módosul a kép. Igaz, utómunkánál értékes részek veszhetnek el.

IMG_8401

Fókuszálás

A fókuszálást egy piezoelektromosság elvén működő motor végzi, ami szerintem megfelelő sebességgel teszi a dolgát, mind a keresőben, mind az LCD-panelen bemérve az élességet.  Hangja sem zavaró működés közben.  Külön öröm, hogy ha úgy ítéljük meg, hogy nem jól mérte be az objektív a fókuszt, akkor manuálisan utána tudunk állítani.

A tesztképeket visszanézve megállapítható, hogy nem volt probléma az élességi pont megtalálásával, nem találkoztam front vagy back fókuszos képpel szerencsére.

Háttérelmosás

Úgy érzem, fantasztikusat sikerült alkotnia a Tamronnak, meglehetősen gusztusos lett a háttérelmosás, lágy, krémszerű mivoltával, mindezek mellé szép bokeh-val!

IMG_8582

IMG_8583

IMG_9353

IMG_9457

Hosszú záridős felvételek este

További hírekért, érdekességekért, tesztekért keresd Facebook oldalunkat!

Ha azt szeretnénk elérni, hogy szép csíkokat húzzanak az autók, érzékeltetve egy nagyváros forgalmát az esti órákban, akkor rendszerint lerekeszeljük az objektívet. Ilyenkor azonban kellemetlen csalódás érheti a fotóst, mert rettenetesen csúnya csillogásai lehetnek a lámpáknak. Szerencsére a Tamron itt is szépen teljesít. Ízléses formájú a lámpák csillanása.

IMG_9462

Makrózás

Ugyan az objektív típusjelzésében benne van a Macro név, de ez nem feltétlen jelenti azt, hogy valóságos makró objektívvel találkozunk személyében, ugyanis a 1:2.9 nagyítás nem rossz, de ahhoz, hogy ténylegesen makróobiról beszélhessünk egy 1:1-es leképezési arány szükségeltetik. Mindenesetre, amit produkált a tesztelt optika közeli tárgyak fényképezésénél, az cseppet sem rossz, főleg, ha figyelembe vesszük a 39 cm-es közelpontot is.

IMG_9663

A rázkódáscsökkentő működése

Próbáltam minél extrémebb feltételek elé állítani a Tamron ultrazoom-ját, így 1/80-as záridővel 300 mm-en próbáltam ki, ami azért eléggé aljas húzás volt a részemről, de még így is hozta a formáját! Kikapcsoltam a VC-t, és úgy is készítettem – hasonlóan kézből fotózva, ugyanolyan beállításokkal – fényképet. A két képet összevetve megállapíthattam: tényleg jól működik az objektíven a VC!

A bal oldali kép VR-rel, míg a jobb oldali nélküle készült.
A bal oldali kép VC-vel, míg a jobb oldali nélküle készült.

 

Összehasonlítás

Egy valós körülmények közt készült tesztet akartam összeállítani, úgy, hogy eközben megnézem hasonló gyújtótávolságokon a kisebb zoom átfedésű objektíveket. Az összehasonlításhoz többek közt használtam a Canon 10 – 18 mm-es objektívét, a 18-55 mm-es kitobjektívét, az 55-250-esét, galád módon becsempésztem a 70 -200-as, L-es széria f/4-esét (stabi nélküli), továbbá egy Sigma 18-35 mm-est is bevetettem a Tamron régebbi 18 – 200-asa mellett. Az eredményeket mindenki láthatja itt, leggyatrábban a Tamron 18-200-asa (ez a verzió már nem kapható) szerepelt, de a 16-300-as szemmel láthatóan egészen szép eredményeket ért el, a Canon alapobijaival simán versenyre kel élességben is. Természetesen nem éri el az L-es optika szintjét, de közel sincs annyira leszakadva tőle, hogy az asztal alá alázta volna. Sőt!

A fotókat a legtágabb rekeszekkel készítettem mindegyik objektívnél.

16mm-
16 mm (ahol nem terjed ki 16 mm-ig, ott 18 mm-en lőttem a képet értelem szerűen)
35mm
35 mm
55mm
55 mm
70mm
70 mm
100 mm
100 mm
200 mm és 300 mm jobboldalon alul.
200 mm és 300 mm jobboldalon alul.

Összegzés

További hírekért, érdekességekért, tesztekért keresd Facebook oldalunkat!

Őszintén szólva féltem a teszttől, tartottam attól, hogy egy jóindulattal sem elfogadható minőségű objektívet kapok kipróbálásra, de szerencsére hatalmasat csalódtam, nagyon pozitívan. Egy tökéletesen használható utazózoom objektívet ismertem meg, ami ugyan nem éri el a prémium objektívek szintjét, de teljes mértékben partiban van például a Canon kitobjektíveivel, ráadásul nagyobb látószöget is fed le. Ami bosszantott benne az a kromatikus aberráció nagy teleállásban, azonban egy pár kattintásos utómunkával az is könnyen eltávolítható, mint az enyhe hordósság 16 mm-en. A VC-t is dicséret illeti, a háttérelmosás kellemes, krémes jellege pedig tényleg lenyűgözött. Szóval, aki sokat utazik, és nem szeret objektíveket cserélgetni, vagy most csöppen bele a DSLR-ek világába, nekik tudom ajánlani ezt az optikát, nem fognak csalódni benne!

Az objektívet a Tripont Kft ajánlotta fel tesztelésre, amit ezúton is köszönök nekik!  A Tripontnál 189 901 ft-ért vásárolható meg a Tamron 16 – 300 mm-ese, melyből most 20 000 ft pénzvisszatérítés is jár!