Szeretem megnézni az ismeretlen emberek arcát és szemét, közben beleélni magam egy fél másodperc erejéig a gondolataiba, életébe. Nálunk Nyugaton, ha találkozik a tekintet, rendszerint zavarba kerül mindkét fél, nincs további interakció. Idehaza vagy éppen Európa más szegletében ezek után nehéz lenne bárkit is megkérni, hogy álljon még kameránk elé is egy portré erejéig. A most bemutatandó arcok, szemek nem európaiak, Dél és Dél-kelet Ázsia országaiban és Brazíliában járt nagyszerű fényképészek munkáiból válogattam egy sorozatot. Igyekeztem olyan képeket összegyűjteni, ahol a tekintet mögött elgondolkodtató élettörténet lapul. Anélkül, hogy ismernénk az illetőt kiolvasható szeméből az érzelemvilága, egy élet történése vagy a sorsának alakulása is. India, Nepál, Brazília jelene és jövője ezekben a szemekben is rejlik. Csak egy 3 másodpercig merengjünk el egy-egy arcon!
Egy arc az időről és az örökkévalóságról
Sony SLT-A99 85 mm, ƒ/2.8, 1/250 s, ISO 320. Portré egy buddhista szerzetesről Katmandu közelében Boudhanath sztúpában. Arsenii Gerasymenko fotója.
Canon EOS 5D, 100 mm, ƒ/5, 1/160s, ISO 800. Mishel Breen fényképe. “Az Akha törzs hölgyei rendkívül csúfak, tibeti származásúak. A törzs tagjai kizárólag egymás között házasodnak és ez meg látszik rajtuk, fogaik szinte feketék az állandó bételrágástól, lábuk rövid, vékony és görbe, továbbá állandóan pipáznak. Félnomád körülmények között több-generáció él egy fedél alatt, a szegényes kunyhóban. Jellemző rájuk a szexuális élet gátlástalan szabadsága, gyakori a vérfertőzés, az apa és leánya, vagy az anya és fia illetve a testvérek közötti nemi kapcsolat. Piszkos megjelenésük szöges ellentétben áll ezüsttől roskadozó fejdíszükkel, láncaikkal és karkötőikkel. Számos asszony több kilónyi ezüstöt aggat magára, de piszkosan, mezítláb jár. A törzs tagjai animisták – azaz hisznek a lélekvándorlásnak abban a formájában, hogy a következő életben állatként, növényként, sőt tárgyként is újjászülethetnek.” – forrás: utazas3639
Szádhu
Canon EOS 550D, 50mm, ƒ/2.5, 1/2500S, ISO 100. A szádhu vagy szádu jelentése jó ember, szent ember a hinduizmusban vallásos aszkéta vagy szent ember, aki legfőbb célja Isten keresése és a szellemi megvilágosodás elérése. A szádhu felhagy világi törekvéseivel és lelki célokat tűz ki maga elé. Lemond erről a világról, a következő világ reményében. Subhashish Aich fényképe.
Mosoly
Nikon D90, 35 mm, ƒ/3.5, 1/400s, ISO 800. India. Nirmal Dayani fotója.
Canon EOS 450D, 25 mm, ƒ/10, 1/200 s, ISO 200. Indiában a vonatbalesetek sajnos napi rendszerességgel keserítik meg a helyiek életét. Minderre az az egyszerű magyarázat, hogy a vágányok és a vonatok iszonyatos túlterheltek, és egyben korszerűtlenek. A vonatközlekedés Indiában az egyik legfontosabb közlekedési forma, a legfrissebb adatok szerint naponta 12 ezer vonat szállít körülbelül 23 millió utast, azaz a magyarországi összlakosság mintegy majdnem két és félszeresét! Ez egyben azt is jelenti, hogy egy vonat egy nap körülbelül 2000 utast szállít, ami elképesztően nagy szám. A helyzetet súlyosbítja, hogy az ingázó munkások számára jelentős kedvezményekkel jár a vonatutazás, ami szintén elősegítette az indiai vasúthálózat leépülését. Az indiai kormány 137 milliárd dollárt kíván invesztálni a vasúthálózat modernizálásába, és a tervek szerint a következő öt évben teljesen megújulhat az egész vasúti közlekedés Indiában. – forrás. Abdellatif Snoussi fényképe.
Tamangi népviseletben
Canon EOS 5D Mark II, 70 mm, ƒ/3.2, 1/250 s, ISO 200. Artem Zhushman felvétele.
Bhujung falui férfi, Nepálból
Canon EOS 5D Mark II, 50mm, ƒ/2.8, 1/1000s, ISO 800. Artem Zhushman fotója.
Bhujung falui lány, Nepálból
Canon EOS 5D Mark II, 50 mm, ƒ/3.2, 1/200 s, ISO 200. Artem Zhushman felvétele.
Anya és gyermeke Katmandu szegény külvárosában
Canon EOS 5D Mark II, 50 mm, ƒ/3.2, 1/100 s, ISO 400. Artem Zhushman felvétele.
Bhujung falui lány és kisöccse, Nepálból
Canon EOS 5D Mark II, 50 mm, ƒ/2.5, 1/125 s, ISO 200. Artem Zhushman felvétele.
Nehéz feladat
Canon EOS 5D Mark II, 50 mm, ƒ/1.8, 1/100 s, ISO 1600. Egy árva fiú egy iskolai feladaton gondolkodik a katmandui Paropakar árvaházban Nepálban. Artem Zhushman felvétele
Kartanakai pásztor, India
Nikon D90, 40 mm, ƒ/3.8, 1/640s, ISO 200. Artem Zhushman fényképe.