Teszt: Tamron SP 150-600mm F/5-6.3 Di VC USD

[spp title=”Tulajdonságok”]

Jó tíz esztendővel ezelőtt még nem igazán tartottam sokra a stabilizátorokat az objektívben, mert az akkori technikai színvonalon tényleg nem érték meg a pénzüket. Azonban a Tamron 150-600-asát már olyan rázkódáscsökkentővel szerelték fel, ami nagymértékben segíti a fotóst az éles képalkotáshoz! Nézzünk erre is példát (a fotókat 600 mm-en, 1/100-as záridőnél, laza svenkelés közben készítettem):

a-foto-a-fotoblog-hu-tulajdona-felhasznalasa-engedely-nelkul-szigoruan-tilos-8638
Stabi nélkül
a-foto-a-fotoblog-hu-tulajdona-felhasznalasa-engedely-nelkul-szigoruan-tilos-8646
Stabival

A képminőség vizsgálata során próbáltam minél változatosabb témákat választani. Elvittem magammal mókuskeresésre és jó fél óra várakozás után elő is bújt a mókus. Mindeközben azt tapasztaltam, hogy bizony jó kondiban kell lenni ahhoz, hogy kézzel állandóan kitartsuk a gépet és ezt az optikát! Az állat fotózása közben pedig jelentősek a kilengések, hiszen 600 mm közelében már csak 4° 8′ a látószög. Monopad használata kiszámíthatatlan vertikális mozgás esetén inkább kerülendő, mert eközben a saját helyzetünk is változik.

a-foto-a-fotoblog-hu-tulajdona-felhasznalasa-engedely-nelkul-szigoruan-tilos-8233
A 100%-os kép
Belenagyítva
Belenagyítva

Azért azt jó tudni, hogy a viszonylag gyengébb fényerő miatt például erdőben fotózva jól fel kell csavarni az ISO-t, tehát olyan fényképezőgéppel kell társítanunk, ami azért magasabb ISO-tartományokban is élvezhető képeket ad!

Az objektív szép bokeh-éval örvendeztet meg, a háttér és az előtér elmosása is gusztusos. A szűkebb rekesz miatt nem kell nagyon tartanunk attól, hogy az élességi tartományból könnyen kiesik alanyunk, ha csak pár centit mozdul el. Egyébként kifejezetten javasolt követő fókuszt használni az állatok fotózása vagy sportesemény közben, hogy ennél nagyobb mozgásnál is fókuszban legyen a témánk!

a-foto-a-fotoblog-hu-tulajdona-felhasznalasa-engedely-nelkul-szigoruan-tilos-8694
Nem egy National Geographic díjas kép, de a bokeh és a háttérelmosás szépen látható.

A becsillanás mértéke nem zavaró. Például ezt a képet úgy készítettem, hogy szinte a Napba fotóztam. Jelenléte inkább feldobja a fotót, mint sem negatívan hatna rá!

a-foto-a-fotoblog-hu-tulajdona-felhasznalasa-engedely-nelkul-szigoruan-tilos-8749

Itt már a napnyugta körüli percekben fotóztam és itt is inkább szép kiegészítő elem a becsillanás, mint zavaró:

img_6930a-foto-a-fotoblog-hu-tulajdona-felhasznalasa-engedely-nelkul-szigoruan-tilos

Peremsötétedés

A peremsötétedés mértéke igazán csekélynek tűnik valós körülmények közt, mondjuk ha egy fehér lapot fotóztam volna, biztosan szembetűnőbb lenne, de fehér lapokat általában nem fotóz az ember!

img_8398a-foto-a-fotoblog-hu-tulajdona-felhasznalasa-engedely-nelkul-szigoruan-tilos
Rekesz: f/6.3, záridő: 1/3200sec, érzékenység: ISO-200, gyújtótáv: 600mm.
img_8414a-foto-a-fotoblog-hu-tulajdona-felhasznalasa-engedely-nelkul-szigoruan-tilos
Rekesz: f/5.6, záridő: 1/3200sec, érzékenység: ISO-200, gyújtótáv: 329mm.
img_8429a-foto-a-fotoblog-hu-tulajdona-felhasznalasa-engedely-nelkul-szigoruan-tilos
Rekesz: f/5, záridő: 1/3200sec, érzékenység: ISO-200, gyújtótáv: 150mm.

Kromatikus aberráció:

A kromatikus aberráció jeleit keresve sem találtam, pedig igyekeztem minél kontrasztosabb témákat fotózni hozzá:

Rekesz: f/5, záridő: 1/2000sec, érzékenység: ISO-100, gyújtótáv: 150mm.
Rekesz: f/5, záridő: 1/2000sec, érzékenység: ISO-100, gyújtótáv: 150mm.
Rekesz: f/40, záridő: 1/30sec, érzékenység: ISO-100, gyújtótáv: 600mm.
Rekesz: f/40, záridő: 1/30sec, érzékenység: ISO-100, gyújtótáv: 600mm.
Rekesz: f/11, záridő: 1/640sec, érzékenység: ISO-250, gyújtótáv: 256mm.
Rekesz: f/11, záridő: 1/640sec, érzékenység: ISO-250, gyújtótáv: 256mm.
Rekesz: f/5, záridő: 1/2500sec, érzékenység: ISO-100, gyújtótáv: 150mm.
Rekesz: f/5, záridő: 1/2500sec, érzékenység: ISO-100, gyújtótáv: 150mm.