Nikon D5500 teszt Nikkor AF-S DX 18-300 mm f/3.5-6.3G ED VR objektívvel

[spp title=”Képminőség”]

További hírekért, érdekességekért, tesztekért keresd Facebook oldalunkat!

A Nikon D5500 alulátersztő szűrő nélkül készül, így még határozottabb, élesebb képekre számíthatunk. Miközben nem lehet elégszer hangsúlyozni cserélhető optikás gépek tesztelése esetén, hogy a képminőség nem csak a fényképezőgép minőségétől függ, hanem a rácsatlakoztatott objektívtől is – nem is kis mértékben. Éppen ezért izgalmas feladat volt egy ultrazoom optikával megnézni a tudását, hiszen sok fényképész, aki komolyabb szinten űzi ezt az ipart nem vásárol ilyen objektívet, már csak presztízsből sem (nehogy meglássák a fotós kollégák, hogy egy ultrazoom objektívvel fényképez). Alapvetően ez egy nagyon eltúlzott hozzáállás, mert a következő lapon, az objektív részletes elemzésénél is kiderül, hogy messzemenően nincs olyan különösebb szégyenkezni valója ennek a nagy zoom átfogású optikának sem. Sőt!

Az optikai aluláteresztő szűrőt (OLPF) időnként élsimító szűrőnek is nevezik. A szűrő számos digitális fényképezőgép beépített alkatrésze, közvetlenül a képérzékelő előtt található. Az OLPF fő feladata az, hogy blokkolja a nagyfrekvenciájú képadatokat, és ezáltal csökkentse a moaré és a helytelen színek előfordulásának lehetőségét, amit a képekben levő nagy frekvenciájú hullámok okoznak.. A moaré ismétlődő részleteket tartalmazó kompozíciók esetén – például textil- és ruhamintákon vagy erős függőleges vonalakkal jellemzett épületfotókon – fordul elő. Ilyen minták a természetben nem keletkeznek; ez az oka annak, hogy a moaré és a helytelen színek nagyon ritkán láthatók tájképeken és természetfotókon.

Az OLPF általában két, a fény polarizációjától és terjedési irányától függően változó törésmutatójú lemezt, illetve egy ún. hullámhossz-lemezt tartalmaz. A változó törésmutatójú lemezeken át az érzékelő felé haladó fény megtörik, az alábbi ábrán látható módon. Ezenfelül IR bevonat, AR bevonat és IR abszorpciós üveg is segítik a színvisszaadási jellemzők javítását.

Azok a digitális fényképezőgépek, amelyek nem rendelkeznek OLPF szűrővel, lehetővé teszik a nagy frekvenciájú képadatok rögzítését, aminek következtében a képeik élesebbek lehetnek. Ez ugyanakkor azt is jelenti, hogy a témától és a fényképezés körülményeitől függően a moaré és a helytelen színek előfordulása jobban észrevehető lehet. A digitális fényképezőgépek egyre nagyobb felbontású érzékelőkkel rendelkeznek. A nagyobb felbontású érzékelők képpontszáma nagyobb és képponttávolsága kisebb, ami szintén csökkenti a moaré és a helytelen színek előfordulásának kockázatát. Ez a fejlődés mindinkább lehetővé teszi, hogy a nagy felbontású fényképezőgépekbe ne építsenek be OLPF egységet, és ezáltal élesebb képek készítését segítsék elő. 

A digitális fényképezőgépeket úgy tervezik, hogy a lehető legjobb színvisszaadási teljesítményt nyújtsák a képérzékelőjük használatával. A fényképezőgépek tervezésekor a képélességet, illetve a moaré és  a helytelen színek kiküszöbölését egyaránt figyelembe kell venni.

Forrás: Nikon

ISO

Gyengén megvilágított beltérben egészen jól szerepelt a Nikon D5500, még 12800-as ISO-nál is elfogadható képet alkotott, azonban kint az utcán, esti felvételeknél ISO 12800-nál meglehetősen nagy a zaj a képeken. Javaslom, hogy a fényképezőgépbe épített zajszűrőt JPEG képek esetében nagy (6400-tól felfelé…) ISO-nál kapcsoljuk ki, mert jóval hatékonyabb, ha utólag, vagy akár a Nikon Capture NX-D szoftverével, esetleg az Adobe alkalmazásaival szűrjük meg, mint a fényképezőgépben.

ISO 100
ISO 100
ISO 100
ISO 100
ISO 200
ISO 200
ISO 200
ISO 200
ISO 400
ISO 400
ISO 400
ISO 400
ISO 800
ISO 800
NIK_0013-2
ISO 800
ISO 1600
ISO 1600
ISO 1600
ISO 1600
ISO 3200
ISO 3200
ISO 3200
ISO 3200
NIK_0066-6400
ISO 6400
NIK_0016-2
ISO 6400
ISO 12800
ISO 12800
ISO 12800
ISO 12800
ISO 25600
ISO 25600
ISO 25600
ISO 25600

Dinamikatartomány

További hírekért, érdekességekért, tesztekért keresd Facebook oldalunkat!

Kifejezetten jónak ítéltem meg tesztjeim alapján a dinamikatartományt. A túlexpós vagy az alexpós képeket egészen szépen lehet utómunkázni. Az alexpós képeknél az árnyékok kihúzása után a zajszint is könnyen csökkenthető.

NIK_0062-1
Eredeti, túlexpós kép.
- 1,4 expozíció, -100 csúcsfény, +73 kontraszt, +100 árnyékok
– 1,4 expozíció, -100 csúcsfény, +73 kontraszt, +100 árnyékok
Eredeti kép.
Eredeti, alexpós kép.
+ 2, 3 expozíció, + 65 kontraszt, - 100 csúcsfény, + 100 árnyékok.
+ 2, 3 expozíció, + 65 kontraszt, – 100 csúcsfény, + 100 árnyékok.

Aktív D-lighting

Ez a funkció arra hivatott, hogy a gép végezze el helyettünk a nagy dinamikatartományú területek fényerőkülönbségeinek kiegyenlítését. A fényképezőgépben három fokozatban erősíthetünk rajta. Úgy ítéltem meg, hogy ezt a feladatot is jól teljesítette a D5500, árnyékos helyeken szépen látszik, hogy az alapbeállításhoz képest világosított a fényképen!

Aktív D-lighting nélkül
Aktív D-lighting nélkül
Aktív D-lighting-gel +3-as fokozaton.
Aktív D-lighting-gel +3-as fokozaton.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

HDR

Ez az a funkció, amivel nagyon csínján kell bánni, mert brutálisan elronthatjuk a képünket, csúnya aurát rajzolva az árnyékos és a fényes felületek közé. Nem javaslom, hogy az alap HDR-nél magasabb értéket állítsunk be!
Három expót készít a fényképezőgép, ezért lehetőleg olyan helyen használjuk a HDR-t, ahol nincsenek mozgó tárgyak, emberek, mert észrevehetően elmosódnak ezek. Mivel nagyon jó a RAW képek dinamikatartománya és az Aktív D-lighting segítségével is szépen világosíthatók az árnyékos területek, így inkább ajánlatos ezeket használni.

HDR nélkül
HDR nélkül
HDR +1
HDR +1
HDR +2
HDR +2
HDR +3
HDR +3