Nikon D7200 teszt – a jó szolga

[spp title=”Képminőség”]

Ahogy már említettem, a Nikon ezen típusa sem tartalmaz alulátersztő szűrőt, és ez hasznos dolog, mert sokat javít a képélességen.
Alapból 6000 x 4000 pixeles képeket készít a kamera, ez 1,3-as vágással 4800 x 3200-asra csökken, ami 15, 4 megapixelt jelent a 24, 2 megapixellel szemben. Most nézzük meg csak részletesen, hogy mit is nyújt a Nikon 7200!

ISO és rossz megvilágítású képek dinamikája

Egészen 102 400-ig feltolható az ISO, ami egyértelműen veri a Pentaxot (51 200) és a Canont (25 600), de ez az adat kissé csalóka, hiszen a Nikon 51 200-a és a 102 400-a csak fekete-fehér képeket készítését teszi lehetővé. Vagyis ez inkább egy kényszer funkció, mintsem gyakorlatban használható. Érzésem szerint 6400-ig elfogadható a zaj jelenléte, tehát: netes megjelenésre alkalmas képeket készíthetünk vele. Amit nyújt, az szép teljesítmény még a konkurenciákkal összevetve is. Kismértékű hátrány a színzaj fokozódó jelenléte 6400-tól, amit az említett két típusban nem fedeztem fel. A rövidesen bemutatandó módosítatlan képeket Camera RAW-ban dolgoztam ki a program alapbeállításait használva.
Dinamikában 1600-as ISO-ig ajánlom “gyúrni” utólagosan a képeket, utána már nem igazán érdemes feltolni az expót és az árnyékokat sem, hiszen észrevehetőek lesznek a szemcsés részletek és a lilás elszíneződés. Gyakorlatilag ez azt jelenti az alább bemutatandó sorban, hogy ISO 100 és 400 közötti tartományban az esti képeket (vagy bárhol máshol, rosszul megvilágított helyen készült fényképeket) akár 3 és 4 fényértékkel is javíthatjuk (minél kisebb az ISO, annál jobb a dinamika is). ISO 800 fele már 2 és 2, 5 fényértéket érdemes csak beletolni. Fontos megjegyezni, hogy ezeket a felvételeket is a Photoshop Camera RAW 9.6 verziójában hívtam elő, növelve az expozíciót.

DSC_0757
ISO 100. A RAW fájl letöltése.

DSC_0757
+1, 90 EV

DSC_1077
ISO 100. A RAW fájl letöltése.

DSC_0759
ISO 200. A RAW fájl letöltése.

DSC_0759
+1, 90 EV

DSC_1080
ISO 200. A RAW fájl letöltése.

DSC_0762
ISO 400. A RAW fájl letöltése.

DSC_0762
+1, 90 EV

DSC_1082
ISO 400. A RAW fájl letöltése.

DSC_0766
ISO 800. A RAW fájl letöltése.

DSC_0766
+1, 90 EV

DSC_1084
ISO 800. A RAW fájl letöltése.

DSC_0772
ISO 1600. A RAW fájl letöltése.

DSC_0772
+1, 90 EV

DSC_1086
ISO 1600. A RAW fájl letöltése.

DSC_0776
ISO 3200. A RAW fájl letöltése.

DSC_0776_1
+1, 4 EV

DSC_1087
ISO 3200. A RAW fájl letöltése.

DSC_0779
ISO 6400. A RAW fájl letöltése.

DSC_0779_1
+1, 4 EV

DSC_1088
ISO 6400. A RAW fájl letöltése.

DSC_0782
ISO 8000. A RAW fájl letöltése.

DSC_0782_1
+1, 4 EV

DSC_1090
ISO 8000. A RAW fájl letöltése.

DSC_0786
ISO 10 000. A RAW fájl letöltése.

DSC_0786_1
+1, 15 EV

DSC_1092
ISO 10 000. A RAW fájl letöltése.

DSC_0792
ISO 12 800. A RAW fájl letöltése.

DSC_0792_1
+1 EV

DSC_1093
ISO 12 800. A RAW fájl letöltése.

DSC_0794
ISO 16 000. A RAW fájl letöltése.

DSC_0794_1
+0,5 EV

DSC_1094
ISO 16 000. A RAW fájl letöltése.

DSC_0798
ISO 20 000. A RAW fájl letöltése.

DSC_0798_1
+0, 4 EV

DSC_1097
ISO 20 000. A RAW fájl letöltése.

DSC_0801
ISO 25 600. A RAW fájl letöltése.

DSC_0801_2
+0, 15 EV

DSC_1096
ISO 25 600. A RAW fájl letöltése.

Természetesen több fényképet is készítettem, más helyszíneken magas ISO-val. Ezeket itt lehet megszemlélni. A kép bal és jobb oldalán található nyilakkal lehet navigálni, kattintás után pedig nagyítani és akár le is tölteni.

Esti, magas ISO-val készült képek | Nikon D7200

Dinamikatartomány standard körülmények közt

APS-C szenzoros gépként megbecsülendő dinamikával rendelkezik. Igaz, nem éri el a Pentax K-3 II szintjét, legalábbis ami a bebukott képek “élettel való megtöltését” illeti, ugyanis nagyobb, például +4, +5 EV (fényérték) pluszt adva a képnek, észrevehető lesz a zajosság és némi lilás elszíneződés. Kisebb expozíció növelésnél is jelen lesz a zajosság, de nem zavaró mértékben.

Ezt a képet + 4EV-vel világosítottam Camera RAW-ban (ISO 100):

DSC_0383_1

DSC_0383_2

+ 3EV (ISO 100):

DSC_0404_1

DSC_0404

+ 4, 5 EV (ISO 100):

DSC_0516_1

DSC_0516_2

Kifejezetten jól kezelhető a túlexponálás! 3 EV visszahúzása után még teljesen jól hasznosítható képeket kapunk, csak utána, mikor -4 EV körüli csökkentésre kerül a sor, jelennek meg olyan kiégett részek, amelyek nem tartalmaznak már információt.

– 3, 2 EV:

DSC_0656_1

DSC_0656

-3, 5 EV:

DSC_0519_1

DSC_0519

-4 EV

DSC_0396_1

DSC_0396

Képélesség

Számtalan alkalommal kérdezik ismerősök tőlem, hogy melyik az a fényképezőgép, ami a legélesebb képeket készíti! Legnagyobb megdöbbenésükre nem tudok mondani egyetlenegy típust sem, mivel ez a tényező abszolút optikafüggő. Szóval, ha a Kedves Olvasó arra kíváncsi, hogy milyen éles képeket lehet a Nikon D7200-zal készíteni, akkor arról tudom tájékoztatni, hogy fantasztikusan éles képeket – ha jó optikát választ hozzá! Kissé meghazudtolva önmagam azért azt érdemes megemlítenem ismét, hogy ugye nem tartalmaz aluláteresztő szűrőt a gép, amitől az éles képek még élesebbek lesznek szerencsére. (A kérdéssel felém forduló ismerősöknek is azt szoktam mondani, hogy ha az élesség központi kérdés, akkor ajánlatos olyan fényképezőgépet választani, amelyben nincs ez a bizonyos szűrő!)
Ezt az alábbi fotórészletet egy Nikkor 40 mm, es, f/2, 8-as obival készítettem f/8-as rekeszen:

DSC_0935 másolata3

Teljes méretben:

DSC_0935 másolata

Képmódozatok

A kameraprofilok közül számos változatot állíthatunk be, amit természetesen utószerkesztésnél RAW-ban szabadon módosítgathatunk. Ezekből készítettem egy összeállítást:

Flat

Flat

Vivid

Vivid

Standard

Standard

Portrait

Portrait

Neutral

Neutral

Monchrome

Monochrome

Landscape

Landscape

A Nikon D5500-nál is megdicsértem az Aktív D-Lighting funkciót, hiszen nagyon remek módon lehet általa az árnyékos részeket világosítani RAW-nál is, miközben a csúcsfények nem égnek ki. A dicséret most sem marad el. Az első képnél kikapcsolva látjuk, a másodiknál a hármas fokozatú “Extra magas” szinten. Emellett “Normál”, “Magas” és “Automatikus” beállítást is választhatunk. Mondani sem kell, hogy a képek dinamikája miatt RAW-ban kidolgozva szintén elérhető ugyanilyen árnyék világosítás.

DSC_0849-2

DSC_0839-2

Már nagyon sokszor leírtam, hogy nem vagyok a HDR híve, kifejezetten rossz dolognak tartom azt, hogy akár utólag, vagy gépen belül összefűzzünk eltérő expozíciójú képeket. A nagy dinamikatartományt RAW képek készítésével simán ellehet érni és ott utólag úgy módosítgatunk, ahogy akarunk árnyékot, expozíciót, fényeket, bármit. Miközben nem jön létre látványos aura, szellemként megjelenő emberek furcsa látványa a képen. A Nikonnak ezen típusa ötféle HDR módot tud a felhasználónak felajánlani, ezek közt egy automatikusat is. Bemutatom a HDR képeket, de nagyon nem vagyok elragadtatva tőlük. Bízom abban, hogy ez a felesleges opció már nem lesz elérhető az utódban (és nem csak ebben a Nikonban, hanem az összes olyan komoly fényképezőgépben, ahol csak rossz irányba terelheti el a kezdő fotóst). Szóval Nikon ide, Pentax oda, Canon meg amoda, egyik fényképezőgép esetében sem győzött meg a HDR arról, hogy lenne létjogosultsága!

Normál

DSC_0947

Erős

DSC_0943

Sokkal inkább látom értelmét a RAW-ban is használható többszörös expozíciónak, amit a menüből hívhatunk elő és maximum 3 felvételt pakolhatunk egymásra! Itt lehet kreatívkodni is, vagy éppen bemutatni egy forgalmas utcát, utat, rohanást.

DSC_1002

DSC_1048

Különleges effektekkel is játszadozhatunk, ha az “Effect” módra tekerjük a vezérlőtárcsát. A monokrómtól a kiválasztott egy szín kiemelésén át a miniatűrhatásig még sok különleges effekt programozható be. Ezek közül most a miniatűrhatást szemléltetem, ami egészen szórakoztató tud lenni.

DSC_1053

Related Posts