[spp title=”Használat közben”]
Rázkódáscsökkentés
A Pentax K3 II-t különleges szolgáltatásaiért is lehet szeretni, köztük olyan egyedülálló funkciókért, mint például a Shake Reduction, ami a giroszkóp segítségével 4,5 fényérték átfogásban korrigálja a bemozdulásokat. Kipróbáltam és tényleg leesett az állam! Az alábbi képet 1/10-es záridővel lőttem otthoni körülmények közt, az elől, baloldalon lévő szék támlájára élesítve. Tényleg magáért beszél az eredmény!
Szuper nagy felbontás
Kihasználva a Shake Reduction funkciót négy képet egyesít felvételkészítés után a fényképező, ez az úgynevezett Pixel Shift Resolution System (pixel eltolásos rendszer). Lényege: “egy-egy pixellel eltolva a szenzort, majd ezeket egy kompozit kép formájában egyesíti. A hagyományos Bayer rendszerhez képest – ahol minden pixel csak egy színkomponenst érzékel -, az új rendszerben minden pixel az összes szín-információt tartalmazza. Ez az innovatív rendszer valósághű színreprodukciót, részletgazdagságot és magas érzékenység használata esetén alacsony zajszintet biztosít a szuper-nagyfelbontású képek felvételekor. Az így rögzített képek egyesíthetőek a mellékelt szoftver használatával egy számítógépen, vagy akár a fényképezőgépen belül is.” – szól a Pentax sajtóközleménye az újdonságról.
A gyakorlatban ez úgy néz ki, hogy fényképezés után létrejön egy kb. 110-130 mb-os kép, amit ajánlatos a Digital Camera Utility szoftver legfrissebb verziójával feldolgozni és a grafikus számára TIFF-ben kimenteni. Most én a JPG-s konvertálást mutatom meg, itt pedig letölthető a teljes felbontású kép is RAW-ban. Összehasonlítva a RAW mellett készült JPG-vel, szemrevételezve nem találtam különbséget. Viszont az egyik ilyen technológiával készült képből egy 1,5 x 2 méteres nyomat is készült. A grafikus külön meg is jegyezte, hogy kiváló a felbontása, technikai minősége is.
Ha ezzel az eljárással akarunk fotózni kézből (mindenképpen állványról tanácsos fényképezni így!) és Camera RAW-ot vagy Lightroom-ot használva az előhíváshoz, akkor kicsit nehéz dolgunk lesz, ugyanis ijesztően szellemképes lesz a fotónk, persze nem kell pánikba esni, hiszen a gyári szoftverrel tökéletes lesz így is a fotónk! Mutatom a példát a Photoshop-os konvertálásra:
A Digital Camera Utility szoftverrel pedig ezt az eredményt produkálta:
Csillagkövetés (ASTROTRACER)
Régi vágya teljesül a funkcióval a természetfotósoknak, ugyanis ezennel vége a zajos, csillagoknál bemozdult képeknek. A gép beépített GPS-e és a rázkódáscsökkentő funkció segítségével, manuális fókuszálási módban képes arra a kisebb csodára a gép, hogy akár ISO 100-on, tetszőleges idejű expóval tényleg remek képeket lőjön az esti égboltról. Mivel a teszt időszaka alatt végig ramaty idő volt, ezért a tesztképek sem a legfrankóbbak, ugyanis felhő takarta el a csillagok nagy részét.

Képstílusok, effektek
Mivel a képeimet RAW-ban készítem el és Camera RAW-ban dolgozom fel őket, így meglepő volt, hogy előhívás során csak az Adobe Standard képstílust ajánlotta fel, mint választhatót a fényképezőgép kalibrálásánál. Szóval, ha ezen szeretnénk módosítgatni, akkor megint csak ajánlott a gyári feldolgozószoftvert használni.
Számos effektet is nyújt a Pentax K-3, bár ezek közül egyiknek sem találtam nagyon értelmét. Rögtön hozzáteszem: nem csak itt a Pentaxnál, hanem a konkurenciánál sem értem, hogy miért lehet effektezni a képeket gépen belül.
Fókuszálás
A fényképezőgéphez kapott 16-85 mm-es optikával mindig pontosan és gyorsan tudtam fókuszálni, egyszer sem okozott problémát nappali fényeknél a keresőből élességet keresve a művelet. Kis bizonytalanságot az LCD panel segítségével fókuszálva tapasztaltam esti felvételeknél. Persze az LCD az kontrasztfelismerő, míg a keresőben TTL-fázisösszehangoló autofókuszt találunk, ez is lehet az oka ennek a kis bizonytalanságnak.
A manuális fókuszálás mellett tudunk egyszeri élesítéssel dolgozni az exponáló gomb megnyomásával (AF.S) és természetesen folyamatos fókuszálással is (AF.C). Ebben az esetben akkor is kiold a gépünk, ha a téma nem éles, amit amúgy egy hatszög alakú piktogrammal jelez nekünk. Továbbá: ezek kombinációjával is megoldható az élességkeresés (AF.A).
Fókuszpontból 27-et kapunk (ebből 25 keresztszenzor), amit zónában, vagy egyes pontokat belőve is választhatunk. AF.C és AF.A beállításnál pedig ha kiterjesztett autofókusz területet állítunk be (méretét is megszabhatjuk: kicsi, közepes, nagy) akkor 8-24-26 periférikus AF pontot rendel hozzá, hogy elérjük a fotózandó témát.
Felvételkészítés
Mivel két memóriakártyát is dughatunk a gépbe, így azt is beállíthatjuk, hogy mit mentsen az egyikre és a másikra. Lehetőség van arra, hogy egyikre JPEG-et, a másikra RAW-ot pakoljon, vagy mindkét kártyára ugyanazt mentse és természetesen azt is beállíthatjuk, hogy egymás után mentse el a kártyákra a képeket.
RAW-ban PEF-ben és DNG kiterjesztéssel tudunk menteni (mindkettő 14 bites). JPEG-ben négyfajta képméretben és három fajta képminőségben tudunk fotózni. A K-3 II 23 RAW és 60 JPEG képet képes rögzíteni egy gyors sorozatban puffer tára megtelítődéséig. JPEG-ben 8, 3 képet képes lőni egy másodperc alatt nagy felbontásban, RAW-ban pedig 4, 5-öt, ami egy rendezvény vagy egy sportesemény fényképezésénél is megfelelő.
A legkisebb záridő az 1/8000 és Természetesen Bulb-ot választhatunk, ami a csillagfotózásnál jön jól.
Fénymérés
Többszegmensű, középre súlyozott és spot fénymérést választhatunk. Tapasztalataim alapján kijelenthetem, hogy nem csapott be egyszer sem a fénymérője, tökéletesen végezte a dolgát.
Gyors adatátvitel
Sajnos a Pentax K-3 II nem rendelkezik beépített WI-FI-vel, ehhez egy speciális memóriakártyát kell használni, az úgynevezett Flucard-ot, így tud okostelefonra, tabletre képeket átvarázsolni. Sajnos ezt az eljárást nem tudtam kipróbálni, mivel nem rendelkezem ilyen kártyával.