[spp title=”Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS USM tesztje”]
További hírekért, érdekességekért, tesztekért keresd Facebook oldalunkat! |
Specifikáció | |
Szerkezet | 12 csoport, 16 tag |
Rekeszlamellák száma | 7 db |
Képstabilizátor | Igen |
Bajonett | Canon EF-S |
Szűrőmenet mérete | 67 mm |
Közelpont | 0,39 m |
Méret | 77,4×96 mm |
Súly | 515 g |
Mivel a Canon a legújabb fejlesztésű, átlagos fényerejű, nagylátószög-teleobjektívet adta a géphez tesztelésre, így bemutatom, hogy milyen minőségben segíti a 80D munkáját az újonnan kifejlesztett Nano USM technológiájú optika.
Első ránézésre az objektív masszív kialakításúnak tűnik, de azért látszódik rajta, hogy első sorban nem a profi felhasználókat célozza meg vele a gyártó – ez az érzés a kopogósabb műanyagok túlsúlyából fakadt nálam. Pedig tudása alapján még oda is sorolhatnánk! Főleg, ha a gyorsaságát nézzük! Sebességben szerintem nincs lemaradva az L-es objektívektől. Legalábbis a hétköznapi használatban a saját tulajdonú L-es optikáimmal összevetve is szépen megtalálta a kiválasztott célpontokat. Pontossága pedig nem is kérdéses. Félrefókuszálással, vagy elvesző fókusszal egyetlenegy esetben sem találkoztam szerencsére.
A Nano USM felépítése: “A Nano USM egységben egy rugalmas fémtest, egy kerámia-feszültségelem és egy meghajtóelem található. A kerámiaelemet érő feszültség és annak mértéke határozza meg a meghajtás irányát és sebességét. Az eredmény egy olyan fókuszrendszer, amely gyors vezérléssel biztosít egyenletes fókuszt – szól a Canon hivatalos tájékoztatása.”
Szemléltető videó a technikai működéséről itt látható: |
Az itt felsoroltakon kívül piszok nagy előnye a technikának, hogy döbbenetesen csendes, pont ezért videózásra is kifejezetten ajánlott! Az opcionálisan választható PZ-E1 Power Zoom Adapter segítségével pedig a kézi mozgatásnál sokkal finomabban lehet szabályozni a zoomolást videórögzítés közben – ez sajnos nem állt rendelkezésemre a teszt közben.
A most bemutatandó fotókat is ki lehet nagyítani, de megvágtam őket a jobb szemléltetés kedvéért. Továbbléptetni a fotó bal és jobb szélére kattintva lehet, EXIF adatok itt is bal oldalt, alul olvashatók ki!
18 mm
18 mm-en a képe f/16-os rekeszig elfogadhatónak mondható, ezt követően nagyon belágyul. Sajnos a teljes rekesztartományban jelen van a kromatikus aberráció, bíbor és zöldes elszíneződéssel, ezen segíteni csak utómunka során lehet. A sarkok felé haladva a lágyulás f/4,5 után kezd el fokozatosan megszűnni. A vignettálódás jele szerintem elhanyagolható és mindez egészen 135 mm-ig így is marad. Bizonyára stúdióban, fehér háttér mögött mutat peremsötétedést kismértékben, de így “élőben” nincs zavaró sötétedés a sarkok felé.
24 mm
Nem 24 mm akart lenni, hanem 25, de az objektívet a 25 mm-re állítva, az EXIF-ből akkor is a 24 mm-ert olvastam ki. A színi hiba itt is jelen van minden rekeszértéknél, vészesen lágyulni f/16-nál kezd. A széleknél f/8-as rekesznél mutatja a legélesebb képet, alatta és felette fokozatosan ellágyul.
35 mm
A középső részeken igencsak éles képet alkot az objektív, megint csak a bűvös f/16-ig. A kromatikus aberráció itt sem szűnik meg. A szélek itt is 8-as rekesznél a legélesebbek.
50 mm
Érdekes, hogy itt az f/16 értéke még éles, visszalágyulás f/22-nél következik. A kezdeti f/5-ös és az efeletti rekeszértékek esetében kifejezetten éles, szép képet alkot!
85 mm
A középső részek f/20-ig szinte tűélesek, a széleknél f/9 és f/20 közt tudom azt mondani, hogy nincs bosszantó lágysága a felvételnek. A színi hiba f/16 környékén tűnik el.
135 mm
A középső képterület megint csak f/16-ig titulálható élesnek, efelett ismét visszalágyulnak a fotók. Érdekes, hogy a legtágabb f/5,6-os blendénél megjelenik a színi hiba, de utána radikálisan csökken és szinte el is tűnik. A széleken f/16-os értéknél lehet éles fotókat alkotni.
Úgy ítélem meg, hogy a képélesség tekintetében vannak kívánni valók, de 165 900 ft-ért egy olyan általános célú objektívet kapunk, ami a hétköznapokban megállja a helyét. Azok, akik pont egy mindenhol bevethető objektívet keresnek és nem fogják nagyítóval elemezni minden egyes fotójukat és beleőrülni abba, hogy nem éri el a több százezer forintos L-es objektívek képminőségét, nekik ajánlható ez a zoomobjektív!
Stabilizátor
A Canon szerint az objektív képstabilizátorának köszönhetően 4 értékkel is csökkenthetjük a zársebességet, ráadásul a rendszer felismeri, hogy ha egy gyorsan mozgó tárgyat követünk. Én megint csak a gyakorlatban kipróbálva 1/50-es zársebességnél 135 mm-en ezt az eredményt kaptam, mikor be volt kapcsolva, illetve mikor ki volt kapcsolva a rázkódáscsökkentő:
Bokeh
Nem kifejezetten portréobinak lett gyártva, de ahogy említettem, egy általános célt szolgáló objektív, amitől az is elvárható többek közt, hogy szép háttérelmosást, kellemes bokeh-t biztosítson azokra az esetekre, amikor hobbiból ismerősünket, családtagunkat fotózzuk. Nem vall szégyent a Canon 18-153 mm-ese! A bokeh köröcskéi legtágabb rekeszen lágy, finom formákat öltenek, az oldalak felé haladva módosul a köralak lencseformájúvá alakul.
Lerekeszelve, a csillogások…
Esti fotók szerelmeseit érdekelni fogja, hogy miként néz ki hosszú záridőnél, lerekeszelve a pontszerű fényforrások csillogása, ezért ilyen képet is lőttem az obival, 80D-vel. Szép, nem tolakodó, harmonikus kiegészítője lehet esti városfotóinknak a lámpák fénye. Csúnya becsillanások, visszatükröződések hála az objektív lencséit bevonó rétegeknek nincsenek jelen.
További hírekért, érdekességekért, tesztekért keresd Facebook oldalunkat! |